Nyhetsbrevsjätten börjar erbjuda fullfjädrad e-handel “gratis”

"Vi ska tillhandahålla hela paketet".

En av världens mest populära e-postverktyg, Mailchimp, meddelar nu att man tar steget från nyhetsbrev till e-handel. Företaget har lanserat funktionen Stores, och det är precis vad det låter som, en möjlighet att öppna en e-handel med hjälp av Mailchimp.

Företagets medgrundare och vd Ben Chestnut berättar om lanseringen i ett blogginlägg.

Annons

Jag är glad att idag kunna dela med mig av några nya sätt som vi kan stärka småföretagare, genom lanseringen av två handelsfunktioner som en del av vår omfattande marknadsföringsplattform: Butiker och Möten. Och vi gör dem gratis att använda, säger Ben Chestnut.

Möten ska vara en produkt för företag som låter kunderna boka tjänster online och Butiker (Stores) är då den nya e-handelsplattformen.

Inget är dock gratis förstås och Mailchimp tar en transaktionsavgift på 2 procent för de som nyttjar den nya e-handelsplattformen. Användarna kan dock även pröjsa lite, 10 dollar i månaden, och bli av med Mailchimps logga och samtidigt sänka transaktionsavgiften till 1,5 procent. För 29 dollar i månaden sjunker avgiften till 0,5 procent. Mailchimp ska dock använda Stripe för betalningarna och där tillkommer även deras avgifter.

Vi ska tillhandahålla hela paketet och få alla delar av vår plattform att arbeta tillsammans, vilket är vad våra kunder efterfrågar. Småföretagare berättade för oss att de var trötta på att betala månadsavgifter till flera lösningar (CRM, e-post, webbplatser, e-handel, undersökningar osv). De var ännu tröttare på att försöka synkronisera all data fram och tillbaka mellan alla dessa tjänster. De ville att allt skulle kombineras på ett ställe, säger Ben Chestnut.

Det är uppenbart att Mailchimp sett många av sina kunder leta efter en e-handelslösning nu under pandemin, och därmed filat ihop en egen lösning. Något man även ger exempel på med butiken Land of Luna, som alltså är byggd på den nya plattformen.

Annons