Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Nyhetsmagasin kopierar lillebrors E-handelskoncept

Nyhetsmagasin kopierar lillebrors E-handelskoncept
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Minskade annonsintรคkter och fรคrre prenumeranter drabbar tidningsbranschen hรฅrt men med mรฅnga lรคsare kan e-handeln bli en viktig inkomstkรคlla. Nรฅgot som nyhetsmagasinet The Week tror starkt pรฅ och i dagarna lanserade man sin egen nรคthandel.

ANNONS

Vi har sett det tidigare. Tidningar, fรถrlag och mediehus som ger sig in i e-handelns vรคrld i jakt pรฅ nya intรคktsstrรถmmar. Condรฉ Nast, ett av vรคrldens stรถrsta mediefรถretag med ett femtiotal olika tidningar och nรคtsajter bara i USA, investerade fรถrst i e-handelssajten FarFetch och sedan i franska Vestiaire Collective.

Men vi har sett det รคven i Sverige. Fรถrst kรถpte Aftonbladet upp Theyouway.com, en nรคtbutik som sรคljer hรฅr- och hudvรฅrd pรฅ nรคtet, grundat av kรคndisfrisรถren Steve Terry. Och i somras lanserade Helsingborgs Dagblad sin nya e-handelssajt Shoppia. Ett nytt e-handelskoncept i samarbete med butiker i Nordvรคstskรฅne som ska locka till lokal e-handel.

Nu hoppas รคven Dennis Publishingโ€™s nyhetsmagasin, The Week, dryga ut sin kassa men en skvรคtt e-handel. 2011 kรถpte man upp mรฅnadsmagasinet Mental Floss, som haft framgรฅng pรฅ nรคtet genom att sรคljer knรคppa T-shirts och annat kul.

Mental Floss e-handel stรฅr nu fรถr 25 procent av det fรถretagets inkomster och konceptet รคr nรฅgot man nu hoppas kunna kopiera till The Week.

โ€“ En av anledningarna till att vi fรถrvรคrvade Mental Floss รคr att de har flera intรคktsstrรถmmar. The Weeks lรคsare har visat sig vara intresserade av sprida vidare vรฅrt varumรคrke och tidningens gรฅvoprenumeration har vuxit till 7 miljoner dollar. Dรคrfรถr kรคnns det naturligt att skapa en e-handelssajt dรคr vi kan sรคlja andra varor med den detaljhandelsinfrastruktur som redan รคr pรฅ plats tack vare Mental Floss, sรคger Steven Kotok, VD fรถr The Week och Mental Floss.

Smarta presenter fรถr vuxna

Men om Mental Floss รคr kรคnda fรถr att sรคlja lite mer nรถrdiga och coola produkter kommer man i The Weeks nรคtbutik inrikta sig mer mot en vuxnare publik. Enligt Kotok kommer man frรคmst att sรคlja lite โ€smartare presenter fรถr vuxnaโ€ som ligger i en hรถgre prisklass.

Anledningen รคr helt enkelt fรถr att tidningens mรฅlgrupp รคr รคldre och har mer pengar att spendera. Vid lanseringen av butiken har man ett 100-tal produkter i e-handeln. Bland annat vinvรคskor, kaffemuggar, bรถcker och skrivbordstillbehรถr.

โ€“ Vi tror starkt pรฅ att samma mรคnniskor som รคr villiga att ge bort The Week som en gรฅva รคven kommer att utnyttja vรฅr nya e-handel. Vi tror inte nรถdvรคndigtvis att The Weeks e-handelssajt kommer att stรฅ fรถr 25 procent av tidningens inkomster, men med tanke pรฅ hur mycket stรถrre The Week รคr รคn Mental Floss, tror vi helt klart att vi kan nรฅ samma summor, sรคger Steven Kotok.

Fรถr att fรฅ fart pรฅ nรคtbutiken kommer man att marknadsfรถra den i tidningen, pรฅ nyhetssajten och i via nyhetsbrev. Man kommer รคven att skicka ut en katalog till prenumeranter tillsammans med tidningen.

Kรคlla: Adweek

Dela artikeln: