Nylansering ska göra det enklare att handla bra mat

Amazon-ägda Quidsi nylanserar sin e-handelssajt med ekologiska produkter. Samtidigt passar man på att byta namn till VineMarket.com och utöka sitt sortiment. Målet är att bli den största matsajten för de cirka 15 miljoner amerikaner som lider av matallergier.

Sajten Vine.com lanserades 2012 och sålde främst hälsokost, vitaminer, ekologisk mat men även rengöringsmedel utan farliga kemikalier. Och även om sajten redan då sålde en del produkter för matallergiker, som till exempel varor fria från nötter, ska man med VineMarket.com ta ytterligare ett steg i den riktningen.

Den nya designen, och sortimentet, gör det möjligt att hitta och filtrera produkter som är fria från nötter, gluten, soja- och mejeriprodukter. Det ska också bli lättare att hitta rätt för de som äter kosher, organisk mat eller är veganer.

Annons

Ställer hårda krav

VineMarket kommer att ha hårda krav på vad som säljs i butiken. Produkter med en stor mängd majssirap, blekt eller bromerat mjöl, konstgjorda fetter, transfetter, konstgjorda färgämnen, konstgjorda smakämnen, sötningsmedel och konserveringsmedel är förbjudna.

Man har även förbjudit ett 20-tal olika kemikalier, tungmetaller, animaliska biprodukter, ftalater och parabener. Idén till den nya sajten kom från två Quidsi-anställda.

– Båda har olika former av matallergier och ville ha ett en enklare och mindre komplicerat sätt att handla matvaror som uppfyllde deras krav. Men att handla specifika produkter fria från vissa ämnen i vanliga butiker kan vara svårt och innebär ofta en noggrann läsning på etiketterna. VineMarket.com gör det möjligt för konsumenten att enkelt filtrera produkterna med några få klick, säger David Zhang, Vice President of Retail på Quidsi och chef för VineMarket.com.

Quidsi äger även bland annat sajterna Diapers.com, Soap.com, Wag.com och Casa.com. Kunder på alla dessa sajterna ska ha tillgång till en gemensam kundvagn och får även fri frakt på köp över 49 dollar.

Källa: TechCrunch

Annons