Nystartade Droppa tänker lösa returproblemen – tar in 15 miljoner

“Handlare kan minska sina returkostnader med i snitt 30 procent”.

En ny e-handelsleverantör vid namn Droppa ska lösa problemen med returerna inom näthandeln. Genom att samfrakta alla returer från olika ombud ska man kunna sänka kostnaderna men också miljöpåverkan.

Hittills har ingen annan aktör lyckats ta ett helhetsgrepp om cirkulära returer som gagnar samtliga parter. E-handelsreturer växer just nu procentuellt snabbare än e-handelsförsäljningen och det behövs ny innovation för att tackla returproblematiken. Jag är imponerad av Droppas digitala lösning som skapar en bättre upplevelse samt stora besparingar för branschen, säger Gerda Mazi Larsson, vd på Curitas Ventures.

Annons

Curitas är en av flera investerare som gått in med sammanlagt 15 miljoner kronor i Droppa. Utöver Curitas så är Laulima och Precis Digital med på ett hörn tillsammans med ett antal ängelinvesterare. Laulima är huvudägare i Apotea och Droppa har uppenbara kopplingar till Morgongåva där Apoteas lager ligger. Det är nämligen dit som returerna nu ska samfraktas för vidare sortering till de olika e-handlarna.

För kundens del så handlar Droppa dock om att man via sitt ombud får tillgång till påsar i olika storlekar som man lägger sin retur i. Ombudet tar sedan hand om returen som samtransporteras till Morgongåva.

Det hela hänger alltså på att ombuden är med på tåget och där meddelar nu Droppa att man ingått ett avtal med Reitan Convenience.

Samarbetet innebär att konsumenter som handlar hos någon av Droppas anslutna e-handelskunder kan lämna in returer direkt på en Pressbyrånbutik eller 7-Eleven, utan krångel med returblankett eller förpackning, meddelar Droppa i ett pressutskick.

Samarbetet ska leda till 100 nya Droppa-ombud till sommaren och planen är att tjänsten ska nå 400 ombud innan året är slut. E-handlare som anslutit sig till tjänsten är Apoteas systerbolag Babyland, Widforss och Stor&Liten.

Vi har byggt en returtjänst som gör det smidigare att returnera, är bättre för miljön och mer kostnadseffektivt för handlare – ett cirkulärt returalternativ. Att vi nu slutit avtal med Reitan och tillgängliggör Droppa via deras butiksnätverk är ett stort steg för att möjliggöra en bättre returhantering framåt, säger Anton Bukowski, grundare och vd på Droppa.

Investeringen på 15 miljoner ska gå till att expandera tjänsten med fokus på nätverket av ombud.

Annons
Annons