Nytt initiativ har räddat tusentals plagg trots corona

"Våra kunder uppskattar enkelheten".

Polarn O. Pyrets storsatsning på Second Hand, kallat PO.P Second Hand”, lanserades i februari i företagets alla butiker i Norden. Trots pandemin så har konceptet visat sig vara framgångsrikt.

Kunderna uppmanas nu att lämna tillbaka sina använda plagg, från varumärket i fråga, i butiken. I utbyte får kunden en värdecheck av varierande storlek, beroende på plaggets skick.

Annons

Våra kunder uppskattar enkelheten i det här upplägget och vi har fått väldigt positivt gensvar på tjänsten. Tillsammans kan vi nu förlänga livet för ännu fler plagg, säger Johan Munck, tf VD Polarn O. Pyret, i ett pressutskick.

De använda plaggen säljs sedan vidare via butiken. Konceptet i sig är inte nytt utan det är något som Polarn O. Pyret jobbat med på nätet sedan 2010, via företagets second hand-sajt.

Butikskonceptet har trots coronatider resulterat i att tusentals plagg återvänt till butikerna.

Konceptet har mottagits mycket positivt och 3000 plagg har samlats in hittills – trots situationen med Covid-19. Det motsvarar ett klimatutsläpp från att åka tåg 45 varv runt jorden, skriver företaget.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!