Nytt ljus på det oseriösa möbelföretaget Infurn

Infurn.com, som säljer möbler och belysning på nätet, har bedragit tusentals privatpersoner sedan 2011. Svenska och internationella kunder har lurats av företaget som tagit betalt för produkter som aldrig levererats. Nu uppmanar e-handlare till försiktighet och företaget får dålig press, både i TV och på nätet.

Nätbutiker som säljer designerkopior av möbler har varit en het potatis i vår. Samtidigt som det finns seriösa aktörer som jobbar i en laglig gråzon, har det också förekommit butiker som lurat sina kunder på både pengar och möbler.

En butik som av allt att döma hamnar i den sistnämnda kategorin är Infurn.com. Nätbutiken har mer än 300 klagomål hos Konsumentverket gällande uteblivna leveranser och återbetalningar, och sajten ska ha legat nere vid olika tillfällen. Nu är man dock i ropet igen, även om sidan fortsatt ligger nere.

Annons
Annons

I skrivande stund har Infurn.com ett mindre smickrande betyg på den oberoende omdömessidan Trustpilot, 1,1 av 10 från 2 713 kunder. Till stor del på grund av uteblivna leveranser, som de inte blivit ersatta för. På samma sida kan man läsa följande uttalande från Infurn:

”Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter, särskilt sedan början av maj 2014 när det gäller utestående order. Tyvärr har Infurn.com lidit ekonomiska svårigheter efter förluster av flera samarbetspartners från februari 2014 och framåt.”

Luras av attraktiv sajt

Igår kväll sändes även programmet Plus i Sveriges Television där företaget granskades, och man konstaterade att dess nyckelperson Dennis Hoffman gått under jorden.

Infurn.com, som tidigare hette DesignFurn Ltd, hade vid uppstarten sitt säte i London men företaget har sedan dess flyttat runt i världen under olika namn, och fortsätter lura människor med en attraktiv hemsida. Bolaget ber alltid om förskottsbetalning, men de beställda varorna levereras sällan eller aldrig.

Det här är så klart väldigt negativt för hela e-handelsbranschen och flera svenska aktörer har reagerat, bland annat på Twitter. Anni Påhlman, VD på webbutiken Confident Living, uppmanar också e-handelskonsumenter att vara försiktiga om de handlar på en okänd sajt.

– Jag uppmanar alla e-shoppare till ett större kritiskt tänkande. En snygg hemsida betyder inte alltid att företaget är seriöst. Betala aldrig i förskott om du inte litar på bolaget till 100 procent, och välj om möjligt betalning efter leverans med till exempel Klarna Faktura. Googla efter omdömen som skrivits om företaget, säger Anni Påhlman.

Fotnot: Infurn.com ska inte förväxlas med Infurn.se som funnits sedan 1978, och säljer produkter till offentlig miljö med hjälp av etablerade återförsäljare.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!