Nytt svenskt varumärke satsar på kläder tillverkade av PET-flaskor

Företaget tänker erbjuda fri frakt inom Europa och Nordamerika.

Arctic Legacy, som det nya svenska varumärket heter, är verkligen helt nytt. Den 1 maj i år lanserades de tre första plaggen.

2023 siktar de på att omsätta 25 miljoner kronor.

Annons

Vi har inga tillförlitliga siffror att delge i år då vi kommer att bygga upp sortimentet löpande, men cirka fem miljoner i omsättning borde vi uppnå. 2023 siktar vi på att omsätta 25 miljoner. Vi växer hellre lugnt och kontrollerat så att vi kan behålla vår höga kvalité i alla led, säger vd Mathias Klingwall till ehandel.se.

En fleece hoodie och en fleece mössa, båda tillverkade i Polen. Materialet i plaggen kommer från PET-flaskor. Även en sweater finns på marknaden, den är tillverkad i Portugal, av GOTS-certifierad organisk bomull. Och fler produkter av återvunnen bomull är på gång.

Vår ambition är att skapa marknadens mest bekväma outdoor-kläder, hållbart tillverkade i Europa av högkvalitativa och återvunna material, säger Mathias Klingvall, VD och grundare i ett pressmeddelande.

Förutom ambitionen med att tillverka så miljövänliga kläder som möjligt vill Arctic Legacy arbeta med låga priser och de utesluter därför initialt fysiska butiker och återförsäljare.

Den attraktiva prisnivån möjliggörs genom frånvaron av distributörer och fysiska butiker och försäljning sker direkt till slutkund via www.arcticlegacy.store, säger Mathias Klingvall.

Företaget har ytterligare ett budskap med sin kollektion som de valt att kalla ”Disconnect Breathe.”

Vi vill agera positiv motvikt till våra stressiga liv med ett överflöd av information, jobbstress, familjeåtaganden och bullriga miljöer. Att inspirera och uppmuntra människor till att sakta ner och börja söka ett inre lugn, återhämtning och glädje i det naturen runtomkring oss har att erbjuda, säger Mathias Klingvall.

Annons
Annons