Bolaget tar in nytt kapital för att expandera på andra sidan Atlanten.
Influencern Henrietta Fromholtz meddelade under förra året att hon jobbade på att förverkliga sin e-handelsidé. Bolaget fick slutligen namnet Off Script efter att det kallades för Courate under flera månader.
Off Script består av tre medgrundare. Förutom Henrietta är det också entreprenörerna Pontus Karlsson och Gus Fune som är med på resan. Nu skriver Breakit att de precis tagit in tio miljoner kronor i kapital för att utveckla verksamheten inför bland annat en lansering i USA. I samband med detta skriver de också att Henrietta Fromholtz inte är med vid USA-lanseringen. Hon arbetar numera på influenceragenturen We Are Era.
Henrietta är fortfarande storägare, men inte operativt involverad. Det är inga hard feelings. När bolaget gick in i en annan fas så ville vi jobba mindre mot influencers, och mer med e-handel. Sättet vi frontade med henne förändrades då också, säger Pontus Karlsson.
Bland de investerare som ingår i den nya rundan finns både svenska idrottsstjärnor och tidiga sociala medier-investerare. En av dessa är Shana Fisher ifrån 3KVC. Pontus Karlsson berättar att allt började på Twitter där en rad inlägg om kreatörsekonomin gjorde att han fick en ny följare i form av innovationschefen på Nike.
Hon hade tidigare drivit startup inom samma domän som Off Script och hade då tagit in kapital av Shana Fischer. Jag och Shana hoppade på ett samtal och jag berättade då vad jag tror om framtidens e-handel och hur svårt det är att faktiskt starta marknadsplatser. Hon köpte in på det och det var så det började.
På frågan om hur det har det varit att få in kapital i en tid där marknadskrafterna pekar nedåt svarar Johan följande:
Det har varit tufft, det är en helt annan tid nu jämfört med när vi startade. Vi har fått hundratals nej så vi hade tur när Shana kom.
Off Script är just nu i en pilotfas, där de i samarbete med olika typer av influenceragenturer i USA kommer lansera sina affärsmodeller. Och för att bli mer tydliga har Off Script de senaste sex månaderna gjort en del förändringar i sin affärsmodell som att ta betalt av varumärkena istället för kreatörerna, vilket kan komma att ändras framöver.
Vi har även skiftat fokus från mikroinfluencers till mer etablerade profiler, då vi insåg att det inte blev så mycket volym i mikroinfluencers för att det skulle vara värt det, säger Pontus.