Ökad efterfrågan på betallösningar – branschen rekryterar för fullt

"Vi har utökat personalstyrkan med 30 procent".

Betalningsplattformen, Adyen, växer så det knakar. De har behövt utöka sin personalstyrka med 30 procent i Norden, för att kunna tillmötesgå den stora efterfrågan från e-handlare och fysiska butiker. På global nivå har man utökat personalstyrkan med 18 procent och är nu 2575 anställda.

Adyen har tagit enorma kliv framåt under det gångna halvåret och står idag starkare än någonsin. Vi har rekryterat i hög takt för att kunna möta efterfrågan på våra produkter hos nyvunna kunder men även hos befintliga kunder som ger oss fortsatt förtroende genom att implementera fler säljkanaler eller lansera på nya marknader med hjälp av oss, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden & Baltikum i ett pressmeddelande.

Annons

Under det gångna halvåret har Adyen utvidgat sitt utbud av lokala betalningsmetoder i Norden genom att bland annat ha ingått samarbete med Collector och dess betalningsmetod Walley. Som första icke-nordiska bank har Adyen även anslutit till svenska Swish nätverk.

Samarbetet med Swish kommer kunna resultera i högre konverteringsgrad och en ökad kostnadseffektivisering för Adyens kunder, säger Tobias Lindh.

Adyen har under rapportperioden sett fortsatt tillväxt inom Unified Commerce, företagets erbjudande som binder samman samtliga säljkanaler inom fysisk och digital handel på en plattform.

Under halvåret har det nordiska kontoret signerat eller utökat samarbetet med bland annat Reitan Convenience, Jula, Systembolaget och Elite Hotels. Tillväxten inom erbjudandet drivs av såväl befintliga som nya kunder.

Egna betalterminaler

Med målet att kunna hjälpa kunder att växa genom att modernisera sin butiksupplevelse har Adyen accelererat innovationen inom segmentet genom att för första gången någonsin lansera egendesignade betalterminaler för fysisk butik. Kunder som rullar ut terminalerna i anslutning till lansering inkluderar Nike, Lightspeed och Fresha.

Adyen ser även tillväxt inom sitt erbjudande gentemot plattformsekonomin, Adyen for Platforms, där man under årets första sex månader bland annat har ingått i samarbete med Timma och Floworder. Globalt har Adyen signerat bland annat Oracle, Crisp och Foodticket som plattformskunder, säger Tobias Lindh.

LÄS ÄVEN: Här är tekniken konsumenterna vill att e-handlarna investerar i

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!