E-handelsbranschen växer så det knakar och perioden oktober-november är för många e-handlare den brådaste tiden på året. Det tillsammans med att Distanshandelsdagen vuxit sig allt större gör att arrangören, Svensk Distanshandel nu flyttar arrangemanget.
I stället för att hålla Distanshandelsdagen i november månad som tidigare år, flyttar man nu fram dagen till den 30 januari 2014.
– Den kraftigt ökande julhandeln för svenska e-handelsföretag innebär årligen bråda dagar för våra medlemmar redan under oktober och november månad. Vi ser därför ett tydligt behov av att flytta Distanshandelsdagen till början av året istället för i slutet av året som är den avsevärt mest intensiva perioden för svenska e-handelsföretag och e-handelsleverantörer, säger Jonas Ogvall, VD för branschorganisationen Svensk Distanshandel.
Två flyttade E-handelsdagar
Under fjolårets sista tre månader steg e-handeln med 17 procent jämfört med föregående år. Och Svensk Distanshandel ser inga tecken till att det skulle ändras i år, snarare tvärt emot. Förutom att anpassa sig efter den svenska e-handelskonsumentens ökande efterfrågan, så hoppas man också att Distanshandelsdagen ska bli startskottet för det svenska e-handelsåret.
– Det finns helt klart flera fördelar med detta, men viktigast av allt är att detta omfattande arrangemang inte ligger och stör planering och uppstart av julhandeln för våra deltagare. Januari-månad ligger också för de flesta handlare i början av budgetåret och det innebär en större relevans att ta initiala samtal med leverantörer och partners under arrangemanget. Vi har hittills fått uteslutande positiv feedback från e-handlare och leverantörer för en flytt av Distanshandelsdagen till januari, säger Jonas Ogvall.
Det här är inte den första e-handelsdagen som flyttas i år, även Emeet har ställt in sin e-handelskonferens för våren 2013. Här rör det sig dock inte om e-handelns tillväxt, utan om att man planerar att göra Emeet till ett helårsevenemang istället för att träffas två gånger per år som tidigare.
Källa: Press