Ökat tryck på robotlager: ”Mindre beroende av människor”

Framtiden är robotar?

Allt fler e-handlare och detaljhandlare väljer att kika på automatiserade robotlager. Det rapporterar Element Logic, som sköter många e-handlares robotlager av typen AutoStore.

Nu har planering inför framtiden blivit en allt viktigare fråga för många – med fokus på att fortsätta vara stabila även i osäkra perioder. Och med robotlager är det mycket lättare att skala både upp och ner, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic i Sverige, i ett pressutskick.

Annons

Under sommaren har Element Logic sett en ökad efterfrågan på just robotlager. De rapporterar även att befintliga kunder nu väljer att skala upp sina satsningar.

Corona-situationen har skyndat på processer som annars skulle tagit mycket längre tid, säger Thomas Karlsson.

"Expanderat sju eller åtta gånger"

XXL, som började använda AutoStore 2013, utökar exempelvis sitt robotlager så att det nu kan hantera 150 000 backar.

För oss har det varit viktigt att ha ett flexibelt och modernt lager. Det gjorde oss mindre beroende av människor på plats när karantäner och regler för social distansering tillämpades, säger Geir Nielsen, Nordic Warehouse Manager på XXL.

När företaget skalat upp robotlagret ska även detta kunnat ske utan någon form av driftstopp.

Vi har expanderat sju eller åtta gånger sedan vi först installerade robotarna, men inte en gång var vi tvungna att stänga av verksamheten. Vårt lager är alltid i drift, nära 100 procent av tiden, säger Geir Nielsen.

Element Logics meddelar att vissa av deras kunder sett en rejält ökad försäljning medan andra upplevt en dramatisk minskad försäljning under pandemin.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!