Omnifördelning: Modekedjan delar ut e-handelsvinst till butikerna

E-handeln omsatte nära 6 miljarder.

Den spanska klädkedjan Mango meddelar att företaget kommer att ge en del av e-handelsintäkterna till sina franchisetagare. Till en början gäller det i länder där Mango har flest franchisetagare, alltså i Nederländerna, Spanien och Frankrike. Det rapporterar flera internationella medier.

Det är bara rättvist. De fysiska butikerna ansvarar onekligen för en betydande del av onlineverksamhetens tillväxt. Många av e-handelsköpen kommer efter att kunderna har besökt våra fysiska butiker, säger Daniel Lopez, chef för expansion och franchising på Mango, till Retail News.

Annons

Initiativet ska möjliggöra en starkare omnikanal, och förenkla bland annat utvecklingen av click & collect. E-handelsintäkterna kommer att räknas retroaktivt från första januari 2020. Hur stor summa pengar varje butik kommer att bli tilldelad kommer att baseras på butikens försäljning.

Under 2019 ökade Mangos e-handelsomsättning med cirka 27 procent och landade på 564 miljoner euro, vilket motsvarar runt 5,8 miljarder kronor. E-handeln står för en fjärdedel av bolagets totala omsättning.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!