Online-julklappar för 10 miljarder: ”Få har tänkt på inslagning”

"Lite förvånade".

Under det tredje kvartalet växte e-handeln med hela 39 procent, jämfört med samma period i fjol, enligt PostNords E-barometer. Och ska man förlita sig på konsumenternas egna uppskattningar spås den digitala julklappshandeln att växa med omkring 26 procent i år.

LÄS ÄVEN: E-handeln växer snabbare än någonsin: ”Över 40 miljarder”

Annons

Vi kan tämligen säkert säga att vår reviderade tillväxtprognos på 33 procent för helåret kommer att infrias, sannolikt överträffas, skriver företaget i rapporten.

Tyvärr tycks vi i Sverige återigen gå in i en fas av pandemin där vi inte bara e-handlar för att vi tycker att det är smidigt och bekvämt, utan för att vi mer och mer måste, om vi ska kunna följa myndigheternas rekommendationer.

Enligt E-barometern kommer färre svenskar i genomsnitt köpa julklappar i år. Dels på grund av att många har lite mindre pengar under pandemin, och dels för att många kommer att fira jul i mindre sällskap.

Rapporten ser att 62 procent av svenskarna i åldrarna 18 till 79 år planerar att köpa minst en julklapp på nätet, jämfört med 56 procent förra året. Det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder kronor.

När vi tittar närmare på 65 till 79-åringarna kan vi se att 38 procent uppger att de kommer att klicka hem minst en julklapp via nätet i år, vilket är 16 procentenheter fler än i fjol.

Vi har pratat mycket om att de äldre konsumenterna börjat e-handla under coronakrisen. Det gäller även julklappsköp. Men än så länge är vi lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online, när de nu inte kommer kunna ses i samma utsträckning.

Presentinslagningsfrågan borde inte behöva vara krångligare än att själva ytteremballaget har en lite juligare design. Men vi får se, det kanske dyker upp på sina ställen nu när vi närmar oss högtiderna!

Annons
Annons