Anton Jacobsson e-handelschef och ansvarig för bolagets omnikanal, har sagt upp sin tjänst och lämnar Musti Group, meddelar koncernen. Han kliver av sin tjänst den 30 september. Nu berättar vd:n David Rönnberg om den kommande omorganisationen och var man står i dag.
Anton kom in precis innan mig, vi var en del i samma rekrytering och målet var att göra Musti mycket mer e-handelsfokuserat. Med vår bakgrund lade vi mycket kraft på e-handeln snabbt och anställde ett techteam för att ta fram en egen plattform. Kort efter det förvärvade vi både Animail och Vetzoo, något som låg i korten redan när jag började. Vi gjorde ett väldigt bra arbete med att integrera dem i koncernen, lansera omniplattformen i alla tre länder och göra bolaget mer e-handelsorienterat. Vi skulle tänka omni och inte bara butik. Vi gick från att 2-3 procent av omsättningen kom från e-handeln till 23-24 procent i dag, säger David Rönnberg.
Det arbetet är nu inne på målrakan och när Anton Jacobsson dessutom lämnar innebär det att organisationen styrs om framåt, när fokus skiftar mer mot den dagliga driften. Den övergripande e-handelschefsrollen försvinner också helt från koncernen.
Vi har lyckats med mycket av det vi hade hoppats på. Nu lägger vi över mer av ansvaret på driften på våra landschefer i Sverige, Norge och Finland. Vi tänker kunder per land, för kunder hoppar inte mellan länderna. Sen spelar det ingen roll för oss om de köper online eller i butiker, vi ska bara göra det så enkelt för dem som möjligt oavsett vilken kanal de väljer.
I sommar integreras dessutom Vetzoo fullt ut när företaget tar plats på Musti Groups lager i Eskilstuna.
När det flyttats ser vi det som att allt är fullt integrerat och det finns inte så mycket mer att göra i det dagliga arbetet än den digitala marknadsföringen. Anton har gjort ett jättebra jobb för att förändra bolaget tillsammans med management och integrerat ut sig själv helt enkelt.
"Channel agnostic"
Under förra veckan släppte Musti Group sin senaste kvartalsrapport och kunde då uppvisa en tydlig tillväxt för koncernen. Försäljningen hade ökat med 16 procent till 68,4 miljoner euro. Dessutom såg man en like-for-like-tillväxt på 15 procent. En annan tydlig trend var kundernas shoppingbeteende som alltmer flyttade ut på nätet. Något som blev extra tydligt när Covid-19 visade sin fula nuna.
Det var ganska likt dagligvaruhandeln i köpbeteende. Hundar och katter måste ju äta varje dag och vi såg en liten bunkringstillväxt i början på mars. Det som framför allt hände var att vi såg ett extremt skifte från butikstrafik till onlinetrafik från och med mitten av mars ungefär. Men det är nu på väg tillbaka i och med att restriktioner börjar lätta.
Många visar tillväxt på nätet, men det väger sällan upp för försäljningstappet i butik. Är det annorlunda för er?
Ja, vi vill ha samma marginaler på nätet som i butik, vi vill vara "channel agnostic" och det har vi lyckats med. Då spelar det ingen större roll om butikerna inte går lika bra under en period, säger David Rönnberg.
Musti Group äger varumärken som Animail, Vetzoo, Djurmagazinet, Arken Zoo och Djurkompaniet.