ÖoB smyger ut på nätet: ”Inte en satsning på e-handel”

"Har lång väg kvar att gå".

För två veckor sedan kunde vi berätta att hem- och fritidskedjan Rusta har lanserats online med en helt ny e-handel. Och nu har nästa lågpriskedja börjat krypa ut på nätet. Den här gången är det ÖoB.

LÄS ÄVEN: Rusta har lanserat e-handel – ”vi har bara lagt i ettan”

Annons

Hittills har ÖoB endast haft en sorts katalog på webben där kunden har kunnat se lagersaldo på varor i butik. Men nu har man kopplat på möjligheten att kunna beställa vissa varor online och hämta i butik. Man skulle vilja kalla konceptet för "click & collect" men ÖoB erbjuder inte onlinebetalning vid beställning.

Det här är inte någon satsning på e-handel. Vi tror däremot att e-handel är viktigt långsiktigt, men just den här lösningen har vi tagit fram på grund av den rådande coronaviruspandemin. Vi såg, som många andra, att vi behövde möta våra kunder på ett nytt sätt. Därför började vi att jobba fram detta successivt från slutet av februari till sista april, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef ÖoB, till Ehandel.

Vi hade helt enkelt ett beställningssortiment som vi enkelt kunde koppla ihop med ett ordersystem och samtidigt nyttja våra styrkor med ett heltäckande butiksnät.

Tror du att detta trots allt kan leda till att ni bygger ut konceptet till en e-handel? 

Vi kommer att se över vad som har gått bra och vilka insikter och lärdomar vi kan dra av det här, men vi har inte planerat något mer. Vi jobbar med det digitala på andra sätt, men vi har lång väg kvar att gå för att kunna kalla det för en näthandel. Det här är inte "ett första steg mot en e-handelslösning" eller liknande, säger Fredrik och tillägger:

Men det är jätteroligt att se att kunderna uppskattar lösningen.

Varor som företaget har gjort tillgängliga för onlinebeställningar är, likt Rusta, trädgårdssortimentet.

Annons
Annons