Orderexplosion i Hemköps e-handel: ”Vi har tagit stora steg”

Tänker om och bygger ut.

E-handeln med livsmedel har fått en rejäl skjuts framåt i samband med coronaviruset, och många gånger är det den äldre kundgruppen som har utmärkt sig som nya e-handelskonsumenter. Hos Hemköp har antalet kunder som är 65 år och uppåt ökat med 700 procent under våren.

Utöver att antalet kunder har blivit fler har också snittordervärdet ökat, enligt Hemköp. Kedjan hade egentligen tänkt öppna e-handel i 20 butiker under 2020, men med tanke på orderökningen har planen gjorts om och nu kommer 30 Hemköp-butiker att ha e-handel innan året är slut.

Annons

Det har stundtals varit väldigt hektiskt. Vi hade inte planerat för den här kapaciteten. Men vi var flexibla och agila och lyckades öka både i lager och butik. Samtidigt är det förstås jätteroligt med ökningen och att fler kunder har hittat till vår e-handel, säger Hemköps e-handelschef Fabiola Wikström till Ehandel.

När Hemköps e-handel hade som mest att göra kunde konsumenterna få vänta i upp till åtta dagar på att få sin leverans. Nu är man enligt egen utsago tillbaka på leverans samma dag eller dagen efter, trots att volymerna ligger kvar på höga nivåer.

Det finns inget som tyder på att efterfrågan kommer att minska även om den nu har stabiliserats något. Tvärtom ligger den kvar på högre nivåer än vad som tidigare var det normala.

Hade precis öppnat nytt lager

För att klara det ökade trycket har Hemköp fått bemanna upp i butik och lager, samt i kundtjänsten, som förstås har fått en ökad arbetsbelastning i samband med ökningen.

Det har varit ett lagarbete att få ihop allting, konstaterar Fabiola Wikström.

Förutom Hemköp-butikerna som driver e-handel, där själva butiken alltså fungerar som en sorts lager, har kedjan två e-handelslager - i Stockholm och Göteborg - som man också skickar ut order från. Lagret i Göteborg öppnade bara ungefär en månad innan coronaviruset kom till Sverige och fick alltså maxa effektiviteten så gott som direkt.

Fabiola Wikström berättar att företaget nu gör prognoser och bemannar på ett helt annat sätt än tidigare. De höga nivåerna har helt enkelt inneburit att Hemköps e-handelsnivåer har fått ett helt annat normalläge att utgå ifrån.

Både vi och konsumenterna har tagit stora steg. De kunder som hade tänkt börja e-handla sin mat har nu gjort veckoinköpen på nätet till en del av sin vardag. Det har blivit en vana. Har man väl sett fördelarna med att e-handla sin mat vill man inte sluta sen.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!