Otto Group satsar vidare i Ryssland och planerar nu att investera 50 miljoner euro i sin orderhantering och infrastruktur fรถr leveranser i landet. Man har ocksรฅ planer pรฅ att รถppna upp sitt nรคtverk fรถr tredjepartsรฅterfรถrsรคljare och ge dem tillgรฅng till den ryska e-handelsmarknaden.
Investeringen kommer att fรถrdubbla kapaciteten i koncernens logistikcenter i staden Tver som ligger drygt 170 kilometer frรฅn Moskva. Den kommer รคven att utรถka antalet paketutlรคmningsstรคllen fรถr Parcel Shop Network, en budfirma som drivs av de tyska fรถretagen Hermes och DPD, till 1 000 i 150 stรคder runt om i Ryssland till รฅr 2015.
Enligt Martin Schierer, vd fรถr Otto Group Ryssland, รคr investeringen inte avsedd att konkurrera med Otto Groups mรฅngรฅriga samarbete med den ryska Posten. Parcel Shop Network ska snarare ses som ett komplement.
โ Fรถrra รฅret levererade den ryska Posten รถver 15 miljoner paket fรถr Otto. Detta partnerskap รคr avgรถrande fรถr fรถretagets framgรฅng och bรฅda organisationerna arbetar tillsammans fรถr att fรถrbรคttra kundservicen, sรคger Schierer.
Konkurrenter en inkomstkรคlla
Rysslands e-handelsmarknad vรคxte med nรคstan 20 procent under andra halvรฅret 2012. Sett till hela รฅret omsatte e-handeln 20,9 miljarder dollar under 2012 och Otto ser en fortsatt stor potential i landet som har en befolkning pรฅ 140 miljoner.
I dag har endast 61 miljoner tillgรฅng till Internet och av dem รคr det bara 26 miljoner som shoppar pรฅ nรคtet.
โ Ryssland รคr en av de mest intressanta e-handelsmarknaderna. Vi รคr รถvertygade om att den ryska telefon och Internetfรถrsรคljningen fortfarande har en stor potential, sรคger Michael Otto, ordfรถrande i Otto Groups fรถrvaltningsrรฅd.
Sedan intรฅget i Ryssland 2006 har Otto Group haft en รฅrlig tvรฅsiffrig tillvรคxt och under 2012 sรฅlde man fรถr 547 miljoner euro. Inom de nรคrmaste รฅren hoppas man nรฅ 1 miljard euro i omsรคttning. Och det ska inte bara ske genom fรถretagets egen e-handel.
Planen รคr att รคven konkurrenter ska bidra till omsรคttningsรถkningen genom att anvรคnda det logistiknรคtverk som fรถretaget nu ska bygga ut.
ย
Kรคlla: The Moscow Times