Outdoorföretaget Ullmax grundades 2002 och är i dag en av Sveriges största tillverkare av underställ och funktionskläder. Bolagets ursprungliga affärsmodell bestod av att sälja sina produkter via föreningslivet och skolklasser, men man har på senare år kompletterat med en snabbt växande e-handel.
Under 2022 omsatte Ullmax 56 miljoner kronor, vilket är en ökning med tre miljoner från föregående år, med ett resultat på 4,6 miljoner.
Det jag tycker är mest spännande är att vi fortsätter växa i båda kanalerna. Att bedriva en stark e-handel är kanske en självklarhet i dag, men jag är också väldigt glad över att se att föreningslivet fortsatt är riktigt starkt och att vi kan bidra till att göra det ännu mer levande, säger Fredrik Johnsson, vd för Ullmax, och fortsätter:
Under 2022 hjälpte vi föreningslivet att tjäna 18 miljoner kronor, vilket jag tycker är helt fantastiskt.
Vuxit med 50 procent
Sedan 2020 har Ullmax vuxit med nästan 50 procent och bolaget har även utökat sortimentet. Från att huvudsakligen vara en tillverkare av underställ och ullstrumpor, har Ullmax i dag ett sortiment som bland annat innehåller vandringsbyxor, pilejackor och vindvästar.
Under 2022 släpptes också en klädkollektion som tagits fram tillsammans med den fyrfaldiga Jerringsprisvinnaren Magdalena Forsberg.
Att få ta fram en klädkollektion tillsammans med en av Sveriges mest folkkära idrottare var helt klart en av årets höjdpunkter, som dessutom fick ett mycket varmt mottagande bland våra kunder. Nu har vi fått förtroendet att fortsätta jobba med Magdalena även under 2023, vilket ska bli jättekul, säger Fredrik Johnsson.
Härnäst väntar en helt ny vårkollektion från Ullmax och Fredrik Johnsson ser mycket positivt på 2023.
Vi har haft en bra start på året och ser att 2023 har alla förutsättningar att bli vårt bästa år någonsin. Vi har en stark ägare i form av Storskogen vilket gjort att vi bland annat kunnat investera i en ny e-handelsplattform och ett nytt säljsystem för att ta nästa steg. Vi känner oss väl rustade för framtiden.