E-handlaren Funplate lanserade en ny nätbutik för lite över två år sedan och har sedan dess kunnat rapportera om bland annat stora orderökningar.
LÄS ÄVEN: Funplate öppnade ny sajt - fick 124% fler order på ett år
I slutet av förra året lanserade företaget, som säljer skyltar och dekaler, en egen julkalender vid namn Raggarkalendern. Det hela sägs ha genomförts med glimten i ögat och varje lucka i Raggarkalendern ska innehålla en doftgran, men med olika dofter förstås.
- Raggarkalendern skulle man kunna säga är en parodi på alla andra produktkalendrar som e-handlare säljer. Förra året så fick vi en idé att göra vår egna, med något som passar vår målgrupp och med glimten i ögat. Det vill säga Raggarkalendern, en ny doftgran varje dag fram till jul, berättar företagets e-handelsansvarige Kristoffer Geiser för Ehandel.se.
"Två pall med väldoftande Wunderbaums"
Det som mest skulle vara en kul grej visade sig dock gå hem hos kunderna.
- Förra året var det en väldigt spontan grej, så vi var inte riktigt förberedda på efterfrågan. Det slutade med att vi fick köra runt i stan och köpa Wunderbaums när det tog slut i lager hos leverantören, säger Kristoffer Geiser.
Funplate ska förra året ha sålt över 3 000 Wunderbaums och inte helt oväntat så är Raggarkalendern tillbaka i år. Och för att slippa köra runt på stan och köpa Wunderbaums så har e-handlaren i år köpt in vad man hoppas är tillräckliga mängder doftgranar.
- I år då, baserat på framgången förra året, gjorde vi en större satsning på Raggarkalendern. Syftet med kalendern är ju att sprida Funplate som varumärke inom målgruppen med hjälp av humor. Men det är klart att vi även vill sälja många Raggarkalendrar. Så det vi gjorde var att producera ett par filmer med Raggarkalendern i fokus. Just nu står två pall med väldoftande Wunderbaums på lagret och väntar på att skickas ut, säger Kristoffer Geiser.
Totalt skall företaget producera nio filmer till årets Raggarkalender, varav fyra ska vara släppta på Funplate.se. Filmerna kommer att visas online under oktober och november.