Oväntad succé för lökig e-handel: Purjo hetare än någonsin

"Trodde det vara en fluga".

Häromdagen så snubblade vi över vår gamla nyhet om Purjogram. En utmanare till blombud där man istället kan skicka en purjolök fint förpackad till någon man gillar. En uppenbart nischad sajt som såg dagens ljus 2015.

Vi måste erkänna att vi blev lite förvånade över att sajten fortfarande var vid liv. Så vi kontaktade grundaren Adam Åstrand som berättar om en mångårig löksuccé.

Annons

Vi rullar på bättre än någonsin faktiskt, berättar Adam för Ehandel.

Faktum är att Adam även varit med i TV-programmet Draknästet med sin e-handel, något vi tyvärr missat.

Sen var jag med i SVT:s Draknästet och pitchade och det gav ju en liten skjuts också.

Tyvärr så nappade dock inte drakarna på konceptet, trots att tjänsten rullat på i flera år.

I början cyklade jag till Willys eller ICA varje dag för att handla på mig purjolökar som skulle skickas men idag har jag en fantastisk "purjo-konsult" som sköter orderpackningen, berättade Adam i samband med Draknästet-debuten.

"Det lär bli 10-års jubileum"

Förra året lanserade Purjogram även en ny hemsida.

Detta gjorde att försäljningen mer än dubblades förra året jämfört med 2020, berättar Adam och flikar in att bokslutet inte är klart än för fjolåret.

Det är förstås fortsatt en nischad verksamhet men det finns alltså inga planer på att lägga ner.

Annons

Är inne på det sjunde året nu och folk verkar inte ha tröttnat på Purjogram. Försäljningen har varit stabil sen start, vilket är sjukt kul. Trodde det skulle vara en "fluga" i två månader, säger Adam.

Jag kör på så länge kunderna vill ha purjo och det lär ju bli 10-års jubileum i alla fall, avslutar han.

Annons