Över hälften av alla kundomdömen kan strida mot lagen

EU-rapport avslöjar stora brister bland recensioner på nätet.

Det är frågan som delat handeln länge. Å ena sidan är kundrecensioner viktiga. Å andra sidan verkar de inte vara att lita på alla gånger. Nu har Konsumentverket, tillsammans med andra motsvarande myndigheter inom EU, undersökt 223 webbsajter med kundomdömen och resultatet är något nedslående.

Där framkommer nämligen att mer än varannan använde sig av kundomdömen som kan strida mot EU-rätten.

Annons

55 procent av 223 granskade nätbutiker och webbsajter använde sig av kundomdömen på ett sätt som kan strida mot EU-rätten. Ytterligare 18 procent av sajterna samlar in och presenterar kundomdömen på ett sätt som är tveksamt, skriver myndigheten.

Flera avgörande brister

Dessutom saknade 118 sajter information om hur de arbetar för att stoppa fejkrecensioner. Och på 176 av sajterna saknades information om att betalda samarbeten ska markeras, eller är förbjudna om så inte sker. Och detta är alltså krav som måste uppfyllas för att omdömena inte ska gå stick i stäv med EU-rätten.

I de flesta fallen ska det också ha varit otydligt hur olika omdömen genererar betyg. Bara 49 sajter förklarade hur systemet fungerar.

Så vad ska nu göras för att komma åt problemet? Enligt Konsumentverket kommer konsumentmyndigheterna i respektive land nu bedöma om och vilka företag de ska kontakta för att bristerna ska åtgärdas.

Annons