ANNONS

Paket i containrar - och "nya utlämningspunkter"

Jimmy Heibert, vd på Plick
"Rekordtid".

Instabee Group lanserar två nya koncept för att hantera logistiktoppar och förenkla handeln mellan privatpersoner. Med hjälp av solcellsdrivna, mobila skåp ska bolaget möta trycket under julhandeln, samtidigt som en ny pilotlösning gör det möjligt att hämta paket direkt ur säljarens lucka utan mellanliggande transport.

ANNONS

För att hantera volymerna under årets julhandel introducerar bolaget Instabox PopUp. Detta är en containerbaserad enhet med skåp som fungerar som en vanlig utlämningspunkt men är konstruerad för snabb etablering.

Enheten kräver inga markarbeten eller fasta elanslutningar, då den drivs av solpaneler på taket i kombination med batterier.

Det första containerskåpet har placerats vid tvärbanestationen på Årstafältet och håller öppet mellan klockan 06 och 23. Syftet är att skapa utlämningspunkter i områden där behovet är stort.

Med Instabox PopUp kan vi skapa nya utlämningspunkter på rekordtid och utan att vara beroende av traditionell infrastruktur. Det ger oss en enorm flexibilitet och gör att vi kan möta konsumenternas behov även när efterfrågan skiftar snabbt, säger Joakim Slettengren, tillväxtchef på Instabee Group.

Parallellt med detta inleder Instabee Group ett samarbete med marknadsplatsen Plick genom pilotlanseringen av tjänsten Instabox Instant. Tjänsten innebär att en säljare lämnar en vara i ett paketskåp, varpå köparen kan hämta ut varan ur samma skåp omedelbart efter att den lämnats.

Målet med tjänsten är att underlätta handel mellan privatpersoner som bor nära varandra men vill undvika att koordinera fysiska möten. Det eliminerar behovet av frakttransport mellan olika noder. Köparen får en notifiering när varan är tillgänglig.

Vi ser ett tydligt behov av smidigare och flexibla sätt att genomföra second hand-affärer mellan personer som bor nära varandra. Trots att en stor del av volymerna i dag skickas, sker fortfarande många överlämningar genom fysiska möten, något som ofta är tidskrävande och svårt att få ihop i vardagen. Samtidigt skickas många paket fast parterna bor nära varandra, enbart för att slippa koordinera tid och mötas upp, säger Joakim Slettengren.

Plick blir den första partnern att använda lösningen, men planen är att tjänsten ska göras tillgänglig för fler aktörer framöver.

Våra användare efterfrågar enkelhet, trygghet och hållbarhet. Samarbetet med Instabee Group gör att vi kan erbjuda just det, en modern leveranslösning som passar dagens sätt att handla second hand, säger Jimmy Heibert, vd och grundare på Plick.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se