Paketkaoset i e-handeln: ”Så ska det förstås inte vara”

DHL tvingas dirigera om.

Vi har tidigare rapporterat om hur e-handeln just nu brottas med sin kanske mest hektiska period någonsin. I år har man inte bara behövt hantera en naturlig tillväxt, utan fått en explosionsartad sådan på sitt bord sedan pandemin tog sitt grepp om landet.

En av de aktörer som just nu sliter ordentligt är DHL, som har flera fulla ombud och därför tvingas dirigera om försändelserna till andra kringliggande ombud. Enligt vissa Ehandel talat med kan det ta upp till en timme att ta sig till det ombud där paketen hamnat istället.

Annons

Vi har ett väldigt tryck på ombuden just nu. Det är dels en effekt av Black Friday, det var där det började. Samtidigt kommer vi nu in i julhandeln där det har varit ett högt tryck på många ombud, men inte alla, säger Mikael Stange, presskontakt på DHL e-Commerce Solutions, till Ehandel.

Hur allvarligt är läget just nu?

Det är väl allvarligt på så vis att vi inte vill att någon kund ska behöva åka längre än nödvändigt. Samtidigt känner vi ändå att vi har bra kontroll på situationen och att allt går enligt plan. Det är normalt att man dirigerar om paket, det är ingenting unikt. Det sker bara i större omfattning just nu och hänger ihop med den här perioden. Särskilt nu också när vi har en pandemi och fler människor e-handlar.

DHL lanserade förra året en tjänst där konsumenterna kunde få hemleverans från ombuden med hjälp av Urb-it. Det bolaget har dock avslutat alla samarbeten i Sverige, så den lösningen finns inte längre, för den som inte vill ge sig ut i onödan i de tider vi lever i just nu.

Det finns väl en risk att e-handlare tappar försäljning och att det uppstår nya flaskhalsar om kunderna behöver åka så långt och helt enkelt väljer att inte hämta dem? Vad är lösningen?

Lösningen är att vi vill uppmana alla kunder att hämta ut sina paket. Flaskhalsar uppstår när människor inte hämtar sina paket från ombuden. Det handlar om att hela tiden monitorera och jobba med de verktyg vi kan för att få människor att snabbare hämta ut sina försändelser.

Sen ska vi vara ärliga och säga att stort fokus har legat på säkerheten nu under pandemin. Vi har till exempel uppmanat folk att inte hämta i rusningstid. Och vi sprider hellre ut paketen än att alla ska trängas på samma ställe.

Vad ska de kunder, som kan ha en restid på runt en timme till ombudet där paketen finns, göra om de inte vill ge sig ut just nu?

Annons

Så ska det förstås inte vara. Och det kan också på bero på den mänskliga felfaktorn. Det finns en högre risk i dessa tider när det är så stora volymer att något har gått fel på vägen. Vill man flytta ett paket till ett ombud hjälper vi såklart till med det om man hör av sig till oss.

Det vi också säger till de som inte vill röra sig ute i onödan just nu är att de kan identifiera sig med mobilt bankid och sedan låta någon annan hämta paketet, säger Mikael Stange.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!