Pang i bygget: Bygghemmagruppen laddar för lyft efter pandemin

"Vi står starka".

Att resa i vår eller i sommar känns lite avlägset i samband med coronapaniken i världen. Med bakgrund av detta förutspådde Bygghemma Group, som står bakom en rad olika bygg-, fritids- och intredningsföretag, att bolaget kanske behöver förbereda sig lite extra i år.

I samband med pandemin i världen kommer folk att resa mindre i vår och sommar. Så i en ekonomiskt osäker tid kommer man nu att spara en del pengar när man inte lägger dem på reskassan. Allt det gör att intresset, budgeten och tiden istället riktas mot sitt hem och sin fritid, säger Adam Schatz, vd och koncernchef, till Ehandel.

Annons

Därför genomförde företaget en undersökning bland sina svenska kunder under de två senaste veckorna, för att se vad de har för planer. Och mycket riktigt uppgav hela 84 procent att det är mest sannolikt att de kommer att semestra hemma i Sverige i år, samt att 46 procent kommer att investera mer i hem- och trädgårdsprojekt i år än tidigare år.

Den kategorin som flest har planerat att fixa med är hus med 46 procent, trädgård med 20 procent och hus och trädgård kombinerat med 17 procent.

Vi förväntade oss att majoriteten av kunderna planerade att semestra i Sverige i år, men mer överraskande är att de de också räknar med att lägga mer pengar på renoverings- och trädgårdsprojekt i år än andra år, säger Adam Schatz.

Vi är just nu mitt i stormens öga, så det finns ingen övergripande marknadsstatistik som man kan luta sig mot. Men den situationen som vi befinner oss i nu har gjort att fler konsumeter än tidigare ser fördelarna med att shoppa online. E-handeln ökar och några kategorier stiger snabbare än andra. Bygg och renovering samt heminredning är två av de som just nu fått ett uppsving. Man vill helt enkelt ha det fint runt omkring hemmet när man spenderar mer tid i sitt hem.

I samband med att fler väljer att spendera mer tid hemma ökar e-handelsförsäljningen som ersätter de fysiska butiksbesöken. Enligt Adam Schatz kommer pandemin att påverka skiftet från offline till online markant.

Skiftestrenden från butiks- till onlineförsäljning började långt innan pandemin, men situationen i världen kommer säkerligen påskynda och accelerera den transformationen, säger han och fortsätter:

Sverige ligger dock fortfarande ganska sent i utvecklingskurvan om man jämför med andra stora västländer som Storbritannien, Tyskland och USA. Förändringen har pågått länge och kommer säkert att pågå länge till, men när något sånt här händer så fungerar det som ytterligare bränsle för en pågående trend. I förlängningen kommer det att leda till ett snabbare skifte och utveckling i e-handelns penetration.

Hur går det med leveranserna? Är ni förberedda på det planet också?

Annons

En av de första grejerna vi gjorde i det tidiga skedet av den här situationen är att säkra både våra medarbetares hälsa men också vår kapacitet att leverera till våra kunder. Så där känner jag mig väldigt trygg, vi står starka. Vi upplever inga förseningar i leveranserna för närvarande och har vidtagit åtgärder för att även säkra leveranserna framöver, avslutar Adam Schatz.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!