Pappornas unika e-handelskoncept: ”Resan har varit krokig”

"Att få med butiker till plattformen är inte svårt".

Entreprenörerna Niclas Lindvall och Latif Mohammed blev trötta på att leta efter barnartiklar, varje produkt för sig på olika sajter. De förstod inte varför det måste vara så jobbigt att hitta rätt produkt.

När både jag och min vän Latif blev pappor fann vi och våra respektive oss själva i ett ständigt letande och jämförande av barn- och babyprodukter på massor av olika webbshoppar. Att saker ska gå smidigt när man har barn är nästan en förutsättning och att leta barnprodukter ska inte behöva vara annorlunda. Men vi insåg ganska snabbt att det saknades en sajt som löste det här på ett bra sätt, säger Niclas Lindvall till Ehandel.

Annons

Prisjämförelsesajter var inte heller lösningen på duons problem. Målet var att kunna samla alla barnprodukter, inom alla olika segment, på en plats och jämföra pris samt hitta erbjudanden och nedsatta varor. De ville samtidigt att en sådan sajt skulle ha ett användarvänligt gränssnitt där det var lätt att navigera och filtrera mellan olika välsorterade kategorier.

Vi har båda haft ett långt brinnande intresse för affärsidéer och har testat lyckan i många andra branscher. Vi har alltid haft ett öppet sinne och kunnat identifiera en efterfrågan eller problem som behöver förbättras eller lösas i vardagen. Samtidigt har vi alltid haft en strävan efter att driva eget bolag, så det har också varit ett av våra mål.

Så de tog saken i egna händer och utvecklade en sajt som de saknade - och resultatet blev Minimoj. De landade i att använda sig av affiliate marketing som affärsmodell, som innebar att de inte behövde köpa in varor och ha ett eget lager.

Vi såg även en fördel i att nischa oss, och att det landade på barnprodukter föll sig naturligt då det var något som vi båda kände att vi kunde relatera till. Resan har varit krokig fram till idag. Dels på grund av utmaningen med att utveckla och driva Minimoj vid sidan av våra heltidsarbeten. Men även i att lösa detaljerna i affärsmodellen, säger Niclas och fortsätter:

Vi försökte trots allt paketera affiliate marketing-konceptet i "en ny förpackning". Även om affärsmodellen i sig låter simpel så har det varit en svår nöt att knäcka. Mycket på grund av all data som behöver bearbetas och sedan pusslas ihop med plattformen. Sen kände vi även att kravspecifikationen var svår att få till på ett professionellt sätt då konceptet fortfarande var under utveckling när den skrevs.

Något som i sin tur ledde till en del svårigheter när företaget skulle kroka arm med barnproduktsleverantörer.

Vi behövde någon som kunde leverera kvalité som speglade vår vision, men som även hade rätt erfarenhet för den problemlösning som krävs för vårt nytänkande sätt att använda affiliate marketing på, säger Niclas.

Ett år in i projektet hittade vi äntligen rätt, och idag har vi partners som har hjälpt oss att utveckla en sajt som vi kan känna oss stolta över.

Annons

Minimoj lanserades första gången hösten 2020, men den versionen "skrotades helt och hållet", säger duon. Då gjorde man om allt igen och lanserade en helt ny version, i juni i år, som man nu fortsätter att utveckla kontinuerligt.

Hur har det gått sedan lanseringen?

Man kan väl säga att vi precis lämnat startgroparna, men lanseringen har gått enligt våra förväntningar och en marknadsföringskampanj har precis påbörjats. Vi har aldrig räknat med att det skulle bli succé från dag ett, med eller utan marknadsföring, utan har hoppas att sajten kommer att växa organiskt. Vi är verksamma i en tuff bransch med välkända varumärken och kommer att behöva tid för att etablera en varumärkesmedvetenhet hos konsumenten. Men detta ser vi som en kul utmaning och ser fram emot de lärdomar och erfarenheter som vi kommer att samla på oss under resans gång.

Idag har totalt 45 företag som hoppat på pappaprenörernas koncept, ytterligare 15 är på väg in och en väntelista är också etablerad som man kommer att ta sig an allt eftersom. Några av de butiker som man kan hitta på Minimoj är bland annat Babyland, Lindex, Boozt, Åhlens, Sportamore, Babymarkt, Nike, Puma, Coolshop, Lekia och Stor&Liten.

Att få med butiker till plattformen är inte svårt. De företag som ser sajten förstår att den är unik och fyller en funktion för konsumenten, säger Niclas.

Men vi tar inte heller med alla som räcker upp en hand. De bolag som vi väljer att samarbeta med är noggrant utvalda utifrån schysta konsumentvillkor, kvalitativa produkter, produkter som tillverkas enligt etiska riktlinjer och har en medvetenhet för klimat och miljöpåverkan.

Hur många butiker har ni som mål att få ombord i år? 

Processen att lägga till en butik kräver en del bearbetning och tar därför lite tid. Men vi håller just nu på att utveckla ett mer automatiserat verktyg för att underlätta den processen, och hoppas att vi kommer att kunna vara igång med den efter sommaren, säger Latif.

Utöver de 15 butiker som vi just nu jobbar med så har vi identifierat ytterligare ett 30-tal som vi räknar med att få in innan årsskiftet. Rent tekniskt finns det egentligen ingen begränsning på hur många vi kan få in på Minimoj. Det enda som begränsar antalet butiker är tiden som vi måste lägga på att säkerställa att dessa butiker lever upp till våra krav samt den handpåläggning som vi idag måste göra för att få in dem.

Ser ni att en sån här affärsmodell, med affiliate marketing, är en modell som kommer att vara lönsam för er i längden? Hur ser strategin ut framåt?

Lyckas vi fortsätta samla de största och bästa butikerna och hela tiden fylla på med nya, samtidigt som vi fyller vårt ansvar gentemot klimat och miljö - så ser vi att vi kan vara lönsamma via affiliate marketing. Affiliate marketing har de fördelarna att man slipper större fasta kostnader i form av lager, inventarium och kontor då allt sköts digitalt. Men tankarna går även åt att i framtiden kombinera ett eget mindre lager och egna kollektioner, säger Latif.

På så vis kan vi till större utsträckning kontrollera vår “output” och ställa krav på tillverkarna vad gäller klimatsmart tillverkning och miljövänliga produkter. Men för att komma dit så måste vi bygga upp Minimoj som varumärke och skapa en medvetenhet hos kunden kring varumärket. Utmaningen med affiliate marketing-modellen är att driva mycket trafik till sajten och vidare till våra butiker. Lyckas vi med det så kommer vi att kunna genomföra våra grandiosa planer för bolagets framtid, säger Niclas.

En annan del av konceptet och affärsplanen är att företaget ska donera 10 procent av sin vinst varje månad, en idé som har varit med duon från start.

Den här delen av vår verksamhet föddes redan i ett tidigt stadie och blev den stora lågan som drev på. Att kunna starta en verksamhet där välgörenhet faktiskt är på agendan varje månad och inte bara är något som görs via enstaka donationer kändes som en fantastiskt möjlighet. Detta blev snabbt en grundpelare i vad Minimoj idag är, och kommer att bli.

Vad kommer ni att lägga fokus på nu framåt?

Vi tror på långsiktighet. Då vi egentligen är en tjänst så gäller det att lyssna och analysera den respons vi får från våra användare och kontinuerligt förbättra och anpassa tjänsten enligt användarens behov. Vi behöver fortsätta utveckla vårt koncept och samla in mer data från våra butiker samtidigt som vi ansluter fler och därmed utökar utbudet. Vi ser även till att alla butiker som ansluts till Minimoj har schyssta konsumentvillkor och god “track record” gentemot konsumenten, säger Niclas.

Sen är det också viktigt att produkterna som vi marknadsför på plattformen är av hög kvalitet och tillverkade enligt schyssta och etiska metoder. Vi blir självklart extra glada när våra samarbetspartners har ett medvetet klimattänk i sina övergripande strategier. Vi har exempelvis vid flera FAQ:er och kategoritexter rådgivit att man ska köpa begagnat och/eller återanvända produkter om så är möjligt. Vi hoppas kunna utveckla detta vidare i framtiden, men det är något som vi som ett affiliate-företag inte kan slutföra på egen hand, utan vi måste involvera våra butiker så att alla drar mot samma mål, säger Latif.

Annons