Pär Svärdsons besked: ”Vi kommer aldrig att sälja geléhjärtan”

Vilka apotek blir vinnarna när nätapoteken tagit över?

Apoteksförsäljningen på nätet har gått som tåget under pandemin. Vad blir nästa steg? Det var frågan som stod i fokus när Apoteas vd Pär Svärdson, Meds vd Björn Thorngren och Apohems vd Gustav Hasselgren möttes i en paneldebatt på D-Congress i Göteborg i dag.

Samtalet modererades av HUI:s tillträdande vd Emma Hernell, som direkt riktade in sig på den starka e-handelstillväxten i branschen. Herrarna i panelen var rörande överens om att det är en utveckling som lär fortsätta.

Annons

Väldigt många fysiska apotek kommer att lägga ner och det är ju för att människor vill handla online, sade Pär Svärdson.

På frågan om han ville nämna vilka företag han trodde låg pyrt till svarade han dock nej.

Det finns några i mitten som har en ganska knepig situation. Jag tror definitivt att vi kommer att se en konsolidering.

Att öppna fysiska apotek var inget som verkade locka de tre nätapotekens vd:ar.

Jag är ganska glad att vara på den här sidan där tillväxten och framtiden finns, sade Gustav Hasselgren.

Frågan är vad som händer när apoteksförsäljningen - precis som många andra branscher redan har gjort - till allt större del flyttar online. Så länge den digitala tillväxten är tillräckligt stark finns det rum för flera aktörer, men förr eller senare kommer konkurrensen även till nätet, resonerades det i panelen.

Björn Thorngrens bud är att de olika nätapoteken då kommer att specialisera sig inom olika nischer. Han jämför med telekombranschen där olika bolag så småningom fick olika riktningar, som att man riktade sig till företag eller valde att satsa i en specifik geografisk region.

På en marknad där det inte finns någon tillväxt är det det som händer, sade Björn Thorngren.

Annons

Exakt hur de planerar att nischa sig är fortsatt något oklart, men Pär Svärdson lämnade ett tydligt besked.

Vi säljer varor till personer som är sjuka eller till personer som vill undvika att bli sjuka, sade han och tillade att han är öppen för att bredda sortimentet, så länge varorna passar in i den grundläggande inriktningen.

Många säljer till exempel geléhjärtan och jag kan inte se att det har någon koppling till hälsa eller apotek utan det är vanliga sunkiga geléhjärtan. Det kan jag säga att vi kommer aldrig att sälja geléhjärtan.

Innan Emma Hernell avrundade samtalet passade hon på att fråga vem som på sikt ska ta ansvar för de personer som faktiskt inte kan handla apoteksvaror på nätet, exempelvis för att de inte har möjlighet att använda Bank-ID.

Pär Svärdson lyfte fram fördelarna med e-handel kopplat till tillgänglighet men hänvisade också till krav som inte enskilda aktörer kan påverka.

Så länge man måste använda Bank-ID eller motsvarande för att handla receptbelagt online, ja då är det nog till sist bara Apoteket AB kvar som kan serva de kunderna, sade Pär Svärdson.

Annons