ANNONS

Paret som bäddat för miljonsuccé - nu expanderar de utomlands

Frida och Henrik Sämhag, grundare av Folkness

"Vi har redan nu fått en hel del förfrågningar".

ANNONS

Den nya e-handlaren Folkness säljer bäddfria täcken, där påslakan och innertäcke redan hänger ihop. Man gjorde det framgångsrikt under 2022 med en omsättning på 798 000 kronor och ett resultat, efter finansiella poster, på 87 000. Nu lyder prognosen en dubblerad omsättning jämfört mot då, vilket innebär att man passerar miljonen under verksamhetsåret.

Det är paret Henrik och Frida Sämhag som ligger bakom webbutiken och när deras företag nu firar sitt tvåårsjubileum gör man det med att berätta om en kommande expansion utomlands.

Det känns som ett naturligt nästa steg och vi har redan nu fått en hel del förfrågningar från personer i våra nordiska grannländer, men även från Tyskland och Holland, säger Henrik Sämhag.

"Jobbat mer datadrivet"

Precis som på hemmaplan kommer man att sälja direkt till slutkunden via en egen webbshop. De vill nämligen ha full kontroll över hela affärskedjan. Något man till och med anser är helt avgörande just nu.

Vi har under år två jobbat betydligt mer datadrivet och med det hittat nya målgrupper som vi initalt inte hade med i vår målgruppsanalys. Husbils- och husvagnsägare är exempel på en sådan. De ser fördelarna med att i trånga utrymmen slippa stå och krångla med påslakan, säger Frida Sämhag.

Bolaget har utöver sin e-handel även en fysisk butik på Ollestad Gård i Ljung.

Nils Lund
nils@ehandel.se