När sommarfokuset är över riktar de flesta e-handlare blickarna mot årets största handelshögtider – Black Friday och julhandeln.
Varulager ska ses över och beställningar ska läggas i tid, marknadsplaner och budgetar ska sättas och allt därtill måste spikas samtidigt som höstens alla kampanjer också ska genomföras. Det är därför en hektisk period för många företag, men en rolig sådan då flera försäljningsrekord slås.
Vi på Influens.se tänker att det inte minst i skönhetsbranschen är en intressant tid då bland annat trycket på julkalendrar blir allt högre från år till år. Samtidigt som nya produktgrupper blir aktuella, och trenderna inom skönhet skiljer sig från de som härskade under sommarperioden.
Marknadsstrategierna ser därför lite annorlunda ut under den här tiden och budgetarna är ofta lite större. När influencer marketing även växer och tar allt mer mark läggs också mer krut på den delen av marknadsplanen, vilket vi tycker är väldigt intressant. Influens.se har därför hört av sig till några skönhetsaktörer som jobbar med influencers för att höra hur de laddar inför årets mest händelserika period.
Missa inte: I måndags avslöjade Lyko hemligheten till framgångsrika influencersamarbeten
Missa inte: Igår berättade Skincity hur de jobbar med influencers
Idag har vi med oss Parfym.se som slog 223 miljoner kronor i omsättning under förra året.
Att jobba med influencers är inte främmande för bolaget, och flera samarbeten har tagit Parfym.se till nya rekord. Men under den kommande perioden ska man satsa ännu mer på marknadsföringsformen.
Vi har laddat upp med ett fullspäckat schema för hösten och vintern där vi satsar extra mycket på influencer marketing. Syftet med våra samarbeten är att driva försäljning via influencers och stärka Pafym.se:s position på marknaden, säger Julia Brannemark, Brand manager på Parfym.se, till Influens.se.
Vad innebär den ökade satsningen?
Parfym.se är i en expansiv fas och genomför nu en av våra hittills största varumärkesbyggande marknadsinsatser, och samarbeten med influencers kommer att bli en naturlig del i vår kommunikation mot både gamla och nya kunder. Samtidigt är vi i planeringsfasen för att ta fram inspirerande och annorlunda samarbeten med andra företag för att sticka ut och inspirera marknaden på ett nytt sätt.
För Parfym.se står influencer marketing för cirka 10 procent av företagets marknadsbudget. Men effekten av lyckade samarbeten är större än så. Därför lägger bolaget mycket tid och energi på att utveckla sina arbetssätt och samarbeten hela tiden.
Några saker som är viktiga för oss är: att vara inkluderande, att ha en bred mångfald som innebär att vi bland annat arbetar med influencers i Sverige som inte har svenska som modersmål samt att vara inspirerande på ett nytt sätt som sticker ut och tar oss genom bruset. Vi lägger även mycket tid på att hitta nya spännande influencers att jobba med.
Vad kommer ni att fokusera på i kommande samarbeten?
Att lyfta nyheter och trender via spännande samarbeten som sticker ut. Detta kombinerar vi med vårt influencerprogram där vi fokuserar på hög konvertering och optimerar innehåll efter målgrupp, säger Julia Brannemark.
Under de kommande två veckorna kommer företaget att ha cirka 30 influencersamarbeten igång samtidig som man har sponsrat podden "Beauty och Bubblor". Detta i samband med lanseringen av ett nytt och exklusivt sminkvarumärke.
Det här ser vi mycket fram emot. Vi lägger mycket tid på att lansera nya, trendiga varumärken hos oss.
Under en vanlig månad genomför Parfym.se cirka 25 nedslag, där både micro- och macroprofiler aktiveras.
Till hösten ska vi blanda kanaler, Instagraminlägg och Stories med Youtube, blogginlägg, livesändningar samt liveshopping med nya spännande samarbetspartners.
Vilka reklamformat efterfrågar ni i ett samarbete?
Det beror helt på vilken influencer vi jobbar med, och vilka produkter de ska höja. Makeup-tutorials är väldigt inspirerande och kul att titta på, och många tittar på hela filmen. Dofter är mer komplext att göra inspirerande, då fokuserar vi istället på riktigt proffsigt innehåll och en inspirerande text. Vi brukar även inspirera med dofter till olika tillfällen som till exempel jobbdoften, partydoften, helgdoften eller dejtdoften.
Men det viktigaste för oss är att våra influencers lyfter produkter som de genuint gillar. Vi tror på hög trovärdighet, och att följa trender i kombination med gamla klassiker. Vi beställer alltid inlägg/karuseller eller Reels i kombination med Stories när vi beställer nedslag från våra influencers. Vi tror på den kombinationen, och Stories står för den större delen av konverteringen.
Trenderna och produktefterfrågan i skönhetsbranschen skiftar i takt med att årstiderna förändras. Men Parfym.se:s grundstrategi för marknadsföringen är densamma.
Vilka tips kan ni ge influencers till kommande samarbeten?
För oss är demografin viktig. Minst 60 procent av profilens följare måste vara bosatta i Sverige, då vi endast säljer i Sverige. Trovärdighet och kunskap inom kategorin samt en högt engagerad publik är även önskvärt. Samtidigt är det även givande att jobba brett i åldrar, med tanke på att vi har kunder från 15 år till över 85 år, avslutar Julia Brannemark.