Partykungen om årets Halloween – ska slå 50 miljoner

"Bättre än förväntat!".

Halloween närmar sig med stormsteg och för att ta pulsen på högtiden vände vi oss till e-handlaren Partykungen, som lever och andas Halloween. Högtiden är nämligen för dem vad julhandeln är för många andra nätbutiker.

"Norge och Finland ökar mest"

När vi frågar Joel Svensson, som är vd och grundare till Partykungen, hur det går så får vi veta att det pekar uppåt trots omständigheterna i världen. Enligt Joel går det just nu bättre än de hade förväntat sig.

Annons

Hitintills i oktober har vi sålt för cirka 15 procent mer än samma tidpunkt förra året. Detta till en högre bruttovinstmarginal och en lägre personalkostnad. Med andra ord jobbar vi hårdare och effektivare än i fjol, vilket är roligt! Det varierar en del mellan våra olika marknader där Norge och Finland ökar mest medan Sverige och Danmark är på en mer stabil nivå med ungefär samma försäljningssiffror som i fjol. I Danmark kan vi se att den andra vågen av corona-fall har påverkat försäljningen negativt, säger Joel Svensson till Ehandel.

Hur ser prognosen ut?

Vi hoppas att detta håller i sig oktober ut och räknar med en försäljningstillväxt på cirka 10-20 procent. Det innebär en omsättning under oktober månad, efter returer, på mellan 50 och 55 miljoner kronor. Vilket kan jämföras med en normal månad då vi snurrar cirka 15 miljoner kronor.

Vi frågade även Joel när han tror att den absoluta toppen på Halloween-försäljningen kommer att ta plats hos Partykungen.

Eftersom att Halloween inträffar den 31 oktober, och det är en lördag i år, tror vi att toppen kommer att ske mellan måndag och tisdag den 26-27 oktober.

"Nästan dubbelt så många personer"

Eftersom Halloween är Partykungens jul så frågade vi även hur det står till med bemanningen just nu. Det är ju inte ovanligt att e-handlare mångdubblar lagerpersonalen under julhandeln.

Vi är nästan dubbelt så många personer just nu mot utanför säsong. Sedan varierar det en del under veckorna men exempelvis idag är vi totalt 102 personer på bygget, mot det normala 50 till 55 personer, berättade Joel i måndags.

Om någon e-handlare undrar vad det är som flyger av hyllorna så delar Joel Svensson med sig att den just nu bästsäljande produkten är en upplyst ansiktsmask vid namn El Wire Purge, som ska vara inspirerad av skräckfilmen "The Purge". Och vad vore en Halloween-status från Partykungen utan ett par lagerbilder, håll tillgodo här nedanför.

Annons

(klicka för större bilder)

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!