Partykungen trotsar fraktkaoset – flyger hem Squid Game-dräkter

"Tredje mest populära sökordet".

Redan i förra veckan berättade Partykungens vd Joel Svensson för Ehandel att årets Halloween-försäljning "går riktigt bra" och ökar med 35 procent, jämfört med i fjol. Företaget avslöjade även att man siktar på att omsätta 72 miljoner kronor under oktober månad. Vilket kan jämföras med 54 miljoner samma period året innan.

LÄS ÄVEN: Partykungen nära 10 000 order: “Tyvärr hann vi inte få iväg allt”

Annons

Men för att kunna erbjuda det som kunderna efterfrågar, och följa nya trender, håller e-handelsföretaget bland annat koll på vad kunderna söker efter på Partykungens sajt. Och under Halloween-perioden är man ännu mer uppmärksam.

Det här är vår motsvarighet till julhandeln, säger Joel Svensson, till Breakit.

I år är trycket extra stort på kläder som skådespelarna i den nya Netflix-serien "Squid Game" bär.

Squid Game är det tredje mest populära sökordet på vår sajt just nu. Hade vi fått fatt i fler dräkter hade vi kunnat sälja ännu mer, men det finns inte tillräckligt många.

En efterfrågan som Partykungen vill tillfredsställa. Men det är företaget inte ensamt om. Enligt Joel Svensson är det nästan en tävling om vem som får tag i dräkterna, som tillverkas i Asien, först.

I normala fall försöker vi skicka allt med sjöfrakt och tåg men i det här fallet har flyg varit det enda sättet att få fram produkterna.

Flyg blir också ett alternativ när priserna för fraktcontainrar nu ökar, efter pandemin. Joel Svensson vittnar om att fraktpriserna har rusat med 1000 procent. Partykungen ska tidigare ha betalat 2000 dollar för att fylla och skeppa en fraktcontainer, och idag är priset 20 000 dollar.

Det verkar som att alla är drabbade. Några av våra leverantörer har haft väldigt svårt att få fram produkter. I andra fall vet jag att det ligger produkter och väntar i en container i hamnen i Kina, där beställaren valt att vänta i hopp om att fraktpriserna ska gå ner, säger Joel Svensson.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!