Peak Performance tar sitt secondhand-koncept online

"Samla plagg från decennier tillbaka".

I fjol lanserade Peak Performance secondhand-konceptet Wear Agains. En shop-in-shop-butik, med plagg från 90-talet och framåt, inuti outdoorföretagets flaggskeppsbutik på Biblioteksgatan i Stockholm. Nu tar man konceptet online.

Med Wear Agains kommer vi att samla plagg från decennier tillbaka på samma plattform för att möjliggöra nytt liv till plagg som har potential att hålla minst ett decennium till, säger Sara Molnar, vd på Peak Performance.

Annons

Sajten fungerar som en marknadsplats där konsumenterna skapar en profil för att köpa och sälja begagnande plagg signerade det svenska varumärket. Priserna sätts av säljarna själva, som kan välja på att få tillbaka hela försäljningsvärdet i en voucher som gäller i varumärkets samtliga butiker, eller 60 procent i kontant utbetalning.

WearAgains är en del av Peak Performance hållbarhetsarbete. Secondhand-konceptet kommer, vid sidan av Peak Performance reparationstjänst, att spela en viktig roll i arbetet att ställa om mot en cirkulär affärsmodell genom att maximera livslängden för alla plagg, skriver Peak Performance i ett pressmeddelande.

Först ut är den svenska marknaden men målet är att expandera konceptet globalt.

Annons