Pen Store fälls för reklam på sajten – “en del av förstasidan”

"Utgjorde en helhet".

E-handlaren Pen Store meddelade nyligen att de hade haft ett fantastiskt roligt år och för 2022 landade omsättningen på 89 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: E-handlaren närmar sig 100 miljoner: ”Outtröttligt arbete”

Annons

En kampanj man körde under året var "Bläck Week" och det är den som nu fällts, efter att en privatperson anmält företaget till Reklamombudsmannen. Mobilsajten pekas ut men det handlar om en bildbanner som snurrat med erbjudanden där den första specificerat “10-30 % rabatt på allt”.

Enligt anmälaren påstås att erbjudandet gäller allt och ändå finns det undantag. Det borde ha stått en asterisk och sedan en förklaring att visst är undantaget. Anmälaren har bilagt bilder som visar produktsidan för produkten Pen Stores Julkalender 2022. Där står texten ”Pen Stores Julkalender 2022 ingår inte i Bläck Week-rean”, skriver RO.

Pen Store försvarar sig med att bildkarusellen och framsidan som helhet var själva kampanjen.

Den anmälda reklamen var inte en bild, det var en rörlig banner som visade fler bud­skap. Dels framgick kampanjens namn och i efterföljande bildruta visades pilar som pekade ner mot alla varumärken som ingick i kampanjen, och exakt vilka rabattsatser de hade. Samtliga varumärken som var med i kampanjen fanns specificerade på denna sida och de låg i direkt anslutning till bannern. Den anmälda reklamen var därmed inte en fristående reklam/banner, utan en del av förstasidan som utgjorde en helhet. Det varumärke som inte fanns med i listan på denna sida var varumärket "Pen Store" som endast innehöll den produkt anmälaren hänvisar till, ska Pen Store ha förmedlat till RO.

E-handlaren hävdar bestämt att man överallt gjort sitt allra bästa för att specificera vilka varumärken som ingick i kampanjen. Där man inte kunnat skriva ut alla varumärken så har man länkat till en lista.

Reklamombudsmannen finner dock inte att detta har varit en tillräckligt bra lösning.

Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen som har visats på förstasidan på mobilversionen av penstore.se innehåller ett erbjudande som presenteras i en rörlig banner med bland annat texten ”10-30 % rabatt på allt” och texten ”10-30% på allt”. Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsum­ent sannolikt uppfattar reklamen som att rabatten gäller alla produkter på webbplatsen. Listningen av varumärken under bannern innebär inte att en genomsnittskonsument förstår att julkalendern är undantagen, skriver Reklamombudsmannen i sin bedömning.

Reklamen fälls därmed för att vara vilseledande.

Annons

Annons