Pepsi köper e-handelsföretag för nära 7 miljarder

Utökar sin snacks-business.

Läskedrycksjätten PepsiCo har lagt vantarna på en av de största e-handlarna inom snacks i Kina. Utöver Pepsi och en hel del andra sockriga drycker så äger företaget redan flera stora snacks-varumärken som Lays, Doritos, Cheetos med flera. Nu vill man uppenbarligen även fylla kinesernas snacks-behov.

PepsiCo betalar 705 miljoner dollar, eller 6,9 miljarder kronor, för e-handeln Be & Cheery och företaget bakom vid namn Haoxiangni Health Food. Be & Cherry grundades 2003 och ska vara en av de största nätbutikerna för snacks i Kina med en omsättning på runt 6,9 miljarder kronor.

Annons

Vi är glada över att gå med i PepsiCo-familjen. Be & Cheery grundades för att ge fler människor bekväma och näringsrika mellanmål. Vi tror att PepsiCos starka varumärkes- och marknadsfunktioner såväl som det globala distributionsnätverket kommer att hjälpa oss att expandera ytterligare, säger Haoqun Qiu, ordförande för Be & Cheery, i ett pressmeddelande.

Be & Cherry säljer bland annat nötter, torkade frukter, köttsnacks och bakverk via Kinas stora e-handelsplatformar. PepsiCo planerar förstås att utnyttja Be & Cherrys e-handelsnätverk för att även nå ut med sina befintliga produkter till kinesiska konsumenter.

Be & Cheery är mycket komplementär till vår befintliga kinesiska verksamhet med sin breda produktportfölj och fokus på e-handel, säger Ram Krishnan, vd för PepsiCo Kina.

Köpet inväntar nu flera regulatoriska godkännanden.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!