Photowall vände till lönsamhet efter satsning på ny plattform

"Fokus just nu är att öka försäljningen".

Photowall är en e-handel som producerar och säljer fototapeter, canvastavlor och posters. Den startades 2006 av bröderna Niklas och Charlie Johansson, som ville bredda utbudet av personlig väggkonst. Företaget utgår från Skarpnäck i Stockholm, men säljer sina produkter internationellt.

LÄS ÄVEN: E-handeln där design alltid är på tapeten

Annons

"Stora investeringar och hårt arbete"

Förra året var en hektiskt period för Photowall, som bland annat jobbade med att förbättra sin sajt.

Vi har lanserat en ny webbshop och genomfört många förbättringar i back-end. Vi har lagt mycket energi på att förbättra arbetsflöden och arbeta bort olika flaskhalsar för att kunna skala upp verksamheten. Sammantaget var 2018 ett år med stora investeringar och hårt arbete för oss, säger Niklas Lagander, som är COO på Photowall, till Ehandel.

I fjol sålde de posters, tapeter och canvastavlor för totalt cirka 65 miljoner kronor. Det skiljer sig inte mycket från 2017 års omsättning, som också landade på samma siffror. Photowalls resultat för 2018 uppgick till 529 000 kronor, jämfört med året innan då resultatet låg på minus 5,9 miljoner.

Omsättningen hamnade lägre än vad vi budgeterat. Vi lanserade bland annat en helt ny webbshop vilket resulterade i ett större tapp i organisk trafik än vad vi räknat med. Resultatet blev därmed också lägre än förväntat.

"Börjar se resultat"

I år siktar de på att öka sin omsättning och att utöka sitt sortiment.

I år börjar vi se resultat av våra investeringar under tidigare år och vi räknar med att öka omsättningen med cirka 20 procent i år jämfört med 2018. Fokus just nu är att öka försäljningen och att hela tiden förbättra användarupplevelsen. Vi planerar även att lägga till en produkt inom det närmsta halvåret.

Annons