Pingvinen har slagit till – vinnare och förlorare

Google släppte häromdagen sin sökmotoruppdatering Penguin 2.0. En uppdatering som bland annat skulle rensa upp bland e-handlarna. Nu har de första siffrorna kommit in på vilka som förlorat och vilka som vunnit efter att pingvinen slagit till.

Två SEO-byråer har rotat fram vinnarna och förlorarna. Pineberry listar här de 100 förlorarna och MediaAnalys har valt att lista de 100 vinnarna.

Annons

Ehandel.se är till exempel bland vinnarna med +14,9 procent. Det ska dock nämnas att detta inte är några exakta siffror, vilket Pineberry och MediaAnalys själva påpekar. På båda sidor hittar vi e-handlare, Nelly.com är t.ex. bland vinnarna med +12% och bland förlorarna hittar vi bland annat Ellos på -9,7%.

En slutsats man kan dra av sifforna är dock att Matt Cutts, Googles sökguru, verkar ha haft rätt när han sa att påverkan kommer att bli stor. De i USA ser ut att ha det ännu lite värre där pingvinen verkar ha gått bärsärkagång och rensat ut en hel del sajter ur indexet.

 

Relaterade nyheter:
Googles senaste pingvin ändrar i sökalgoritmerna

Annons