Pinterest i storsatsning på e-handel – ”varje Pin ska gå att handla”

Rullar ut en rad funktioner till nya länder.

Det var ett tag sedan vi hörde om det sociala nätverket Pinterests e-handelsambitioner. Nu har företaget dock lanserat, och rullat ut bredare, en rad funktioner kring e-handel. Företaget säger att de ska ta det bästa från fysisk shopping och föra över det online.

Den största nyheten kan vara funktionen Shopping List som låter användarna samla potentiella inköp. Det är dock inte bara en lista utan man ska även kunna hålla koll på priser och jämföra produkter. Användarna får exempelvis en notis om ett pris sänks på en av produkterna i shoppinglistan.

Annons

Utöver detta så utökar man också möjligheterna att annonsera i det sociala nätverket och även e-handlare ska få ta del av nya verktyg att använda i nätverket.

Pinterest utökar också sitt paket med handelsverktyg för att hjälpa återförsäljare i alla storlekar, med lanseringen av Verified Merchant Program i Storbritannien, Australien, Kanada, Frankrike och Tyskland, med en butiksflik i profilen samt möjlighet att tagga produkter i Australien, Kanada, Frankrike och Tyskland, meddelar Pinterest.

Märkningen Verified Merchant innebär bland annat att man som handlare i nätverket får en liten blå verifierad-bock i sin profil och en butiksflik med sina produkter. Man får även tillgång till utökad statistik och får vara med i olika “högintensiva shoppingupplevelser”, vad det nu innebär. Vi gissar att Pinterest helt enkelt kommer våga exponera dessa handlare i större utsträckning.

I USA, Storbritannien och Kanada ska man även lansera “The Goods by Pinterest”. En sida där man visar upp en samling produkter i begränsad upplaga från olika utvalda varumärken.

"Människor har alltid kommit till Pinterest för att handla"

Vad vi förstår så kommer även Australien, Kanada, Frankrike och Tyskland nu få ta del av funktioner som tidigare funnits i USA. Till exempel att shoppa direkt från Pins, Boards och från sökresultaten.

Det är uppenbart att Pinterest nu rullar ut alla sina e-handelsverktyg i större skala. När de kan tänkas komma till fler länder är dock oklart.

Människor har alltid kommit till Pinterest för att handla - de använder Pinterest för att upptäcka nya idéer och tänka på vad de ska göra, eller köpa, för att förverkliga dessa idéer. Vi vill hjälpa användare att hitta produkter som passar just dem och känna sig säkra på att de har gjort ett bra val från ansedda handlare med en sömlös shoppingupplevelse. Vi är glada att Pinterest-användare i fler länder nu kommer att kunna gå från inspiration till att köpa var som helst på Pinterest, vilket tar oss ett steg närmare vårt mål att göra varje Pin lätt att handla, säger Dan Lurie, global chef för Shopping Products på Pinterest.

Annons
Annons