Plagiaten på nätet ska vara ett växande problem

Företaget Yellow Brand Protection, som försöker minska plagiaten på nätet, har undersökt marknaden för kopior. De är lite otydliga i sitt pressmeddelande men vad vi förstår ska de, via sin kunskap om marknaden för plagiat, räknat bakåt och kommit fram till vilka produktkategorier som är värst drabbade. Grunden till denna undersökning är, om vi förstår det rätt, 2,8 miljoner annonser där plagiat sålts via nätet. Dessa skall ha funnits på tolv stora marknadsplatser på Internet.

De produktsegment som sägs vara värst drabbade är inte heller överraskande. Det skall finnas flest kopior inom skönhetsprodukter, följt av klockor och modekläder. Smycken, skor och solglasögon är även de ofta kopior. Leksaker hamnar på sjunde plats, men dessa plagiat sägs vara extra farliga:

Annons

– Det är extra illa att det finns plagiat på den typen av produkter, menar Lella Brauner på Yellow Brand Protection. Dessutom är det ett känt faktum att plagiatproduktion ofta sker under bedrövliga arbetsförhållanden, med hjälp av barnarbete, kemiska tillsatser, o.s.v.

De tror att e-handelns tillväxt i kombination med bättre kopior gör att denna marknad kommer att öka ännu mer. De flesta varumärkena ska inte ha hunnit reagera över vad som håller på att hända på nätet.

Detta känns lite som en skrämseltaktik ifrån Yello Brand Protecton, för att köpa deras tjänster. Vi köper dock argumentet gällande leksaker och andra produkter med säkerhetsaspekter. Ni kan själva kolla in originalrapporten som vi funnit här (.pdf).

Annons