Plåster i olika hudtoner utmanar branschen – tar hjälp av Kriminalvården

"De stora bolagen är lite för bekväma".

Ett e-handelsföretag som ska förknippas med inkludering och mångfald. Det är Nebe Almayahis mål med det nystartade e-handelsföretaget Teint, vars första produkt är plåster anpassade efter olika hudtoner.

Vi vill släppa en ny produkt var sjätte månad och är redan i en prototypfas för nästa produkt. Vi siktar på en aggressiv expansion, säger Nebe Almayahis till Breakit.

Annons

Det vi vill är, att när någon tänker på inkluderande produkter, så ska de tänkta på Teint. Det är det vi vill uppnå. Även om det råkar bli så att vi börjar med plåster.

Viljan att förändra grundar sig i Nebes barndom. Hon flydde nämligen från Irak som fyraåring och hamnade i en förort utanför Örebro. Där hon tidigt fock erfara olika typer av exkludering i samhället.

Att just plåster blev hennes första produkt beskriver hon som en slump, samtidigt som berättar att hon tidigt i affärsutvecklingen gjorde en "moodboard" där hon samlade alla produkter som hon kunde komma på som inte är inkluderande.

Och då i den breda bemärkelsen, och inte bara gällande hudfärg utan även sånt som ålder, funktionsvariation och kön. Det finns många produkter som behöver en makeover idag, säger Nebe Almayahis.

På frågan om varför det finns så många icke-inkluderande produkter på marknaden idag, svarar Nebe att det troligtvis beror på ett föråldrat synsätt.

Helt ärligt så tror jag, när det gäller plåster, att de stora bolagen är lite för bekväma och föråldrade. Det finns några få stora som är aktiva på marknaden och de sätter agendan och de säljer ändå.

Företaget Teint vill med andra ord utmana en bransch som länge stått stilla, och man tar upp kampen med fokus på nytänkande design, hållbarhet och inkludering.

Teints plåster är tillverkade i textil och lanseras i fem olika nyanser. Förpackningen är triangelformad, designad av Teint och konstruerad av Göteborgstryckeriet. Teints produkter sätts dessutom ihop av intendenter hos Kriminalvården, som är ett annat initiativ som bolaget vill ska påvisa inkludering.

Annons

Vi har plastfria produkter, plåstren är helt i textil. Vi har valt ansvarsfullt framtaget papper och har tagit fram en konstruktion som gör att vi kan använda så lite lim som möjligt och som dessutom är så kompakt som möjligt både i hur plåstren lagras men även hur kartongerna kan packas, säger Nebe Almayahi.

Vi tänker också på hållbarhet i andra områden. Ekonomisk och social hållbarhet går in i inkluderingspelaren. Vi har valt att jobba med kriminalvården som viker förpackningarna och packar dem. Det är en aspekt som jag tycker är viktigt i social hållbarhet, att man ska ge folk en chans.

Bolaget är egenfinansierat och försäljningen kommer att ske via egen e-handel samt via återförsäljare i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. I Sverige kommer man först ut via Meds Apotek.

Annons