Plattformen passerade 2 biljoner kronor – tappade på svag prognos

"Utvecklingen är inte förvisad till bara e-handel".

Den globala e-handelsplattformen Shopify delade nyligen sina siffror från fjolårets fjärde kvartal. Omsättningen ökade med 26 procent, till 1,7 miljarder dollar, och handlarnas försäljning (GMV) på plattformen steg till 60 miljarder dollar under årets sista kvartal.

Styrkan i vårt fjärde kvartal och helårsresultat 2022 är ett bevis på våra handlares motståndskraft. Trots ihållande makroekonomiska utmaningar fortsatte de att lyckas på Shopify, ökade försäljningen och använde fler av våra affärskritiska verktyg för att driva sina verksamheter, säger Harley Finkelstein, Shopify-president.

Annons

För helåret så omsatte Shopify nära 5,6 miljarder dollar, en ökning med 21 procent, och bruttovinsten landade på 2,8 miljarder. Inte mycket att klaga på kan man tycka men marknaden har reagerat negativt på rapporten. Vilket dock beror på att prognosen för det första kvartalet 2023 ska ha varit sämre än väntat.

Shopify meddelar också att offline-volymerna har ökat kraftigt. Pymnts djupdök i siffrorna och fann att Shopifys volymer från butikshandel ökat med 40 procent. E-handelsplattformen har nämligen flera verktyg för fysiska handel och under 2022 så fick ju butikerna ett återflöde av kunder efter pandemin.

Vi vet att handelsutvecklingen inte är förvisad till bara e-handel eller detaljhandel, det handlar om att handeln finns överallt, för alla. Shopify lanserade flera nya strategiska nyckelprodukter under 2022, och vi är glada över potentialen för dem att hjälpa våra handlare att lyckas, säger Harley Finkelstein.

Omsättningen på Shopify-plattformen som helhet (GMV) under 2022 uppgick till 197 miljarder dollar, strax över 2 biljoner kronor.

Annons