Podd

Annons

E-commerce Success #49: Så byggdes ett av nordens största e-handelsföretag

I detta avsnitt träffar vi Joel Svensson som är grundare och VD på Partykungen. Han började sin resa 2009 och under året när hans mamma fyllde 50 år så gav Joel henne ett jobb i present och hon blev Partykungens första anställde. Idag 12 år senare driver han Partykungen som är ett av Nordens största e-handelsföretag som utan riskkapital lyckats omsätta över 300 miljoner under pandemiåret 2021.

E-commerce Success #48: Astrid Wild – fokus på kundinsikter och problemlösning

I detta avsnitt träffar vi Maria Paulsson Rönnbäck som är en av grundarna till outdoormärket Astrid Wild. De lanserade hösten 2019 och är relativt nya på marknaden. De specialiserar dig på outdoorkläder för kvinnliga former och driver enbart försäljning via egen e-handel. Under 2021 ökade de försäljningen med över 200 procent och landade på en omsättning på 7,2 miljoner kronor.

E-commerce Success #47: Golden Concept – ett av Sveriges lönsammaste e-handelsföretag

I detta avsnitt träffar vi Puia Shamsossadati som är grundare av företaget Golden Concept. Puia startade Golden Concept 2015 efter att ha drivit sitt framgångsrika Instagram-konto ”This is a man’s world” under två års tid och sett att det fanns en marknad och ett intresse för exklusiva produkter. Fram till 2019 drev han sitt företag lite som en hobbyverksamhet, men under 2019 valde Puia att bli e-handlare på heltid och satsa helhjärtat på Golden Concept.

E-commerce Success #46: Blomsterlandet – Content is King

I detta avsnitt träffar vi Tirdad Zadeh som är E-handelschef på företaget Blomsterlandet. Bolaget var tidigt ute med att bygga upp en digital närvaro där mycket fokus initialt låg på att bygga en kunskapsbas för de som sökte information om växter och trädgård. Blomsterlandet har idag 64 fysiska butiker där e-handel fortfarande står för en relativt liten del. Bolaget satsar intensivt på e-handelsbenet och ligger långt fram när det kommer till teknisk utveckling, synlighet och användarvänlighet.

E-commerce Success #44: De omsätter 75 miljoner utan att vilja sälja

I detta avsnitt träffar vi Anders Ankarlid från företaget A Good Company. Detta bolag fokuserar på vardagsprodukter med stor spridning bland vanliga konsumenter. Några av deras storsäljare är anteckningsblock av stendamm, tandborstar av bambu och mobilskal av rester från linfrön, produkter som de utvecklat för att göra dem maximalt hållbara med snygg design.

E-commerce Success #43: Gamification – att bygga e-handel genom lojala och engagerade kunder

I detta avsnitt träffar vi Wilhelm Sporrong från Gamifiera som är ett bolag som jobbar med gamification. Wilhelm var tidigare VD på Webhallen där de var något av pionjärer inom konceptet gamification där de skapade en stark lojalitet i sitt kundmedlemskap genom att låta kunderna ta del av olika achievements för att samla poäng och därmed klättra i nivå inom programmet. Man hämtade mycket inspiration från spelens värld och det handlar om att få människor att bli engagerade och delaktiga.

E-commerce Success #42: Gymutrustning online – SEO blev nyckeln till lönsam tillväxt

I detta avsnitt träffar jag Joel Löwenberg från företaget Gymkompaniet. Detta bolag säljer gym och träningsutrustning på nätet till både privatpersoner och företag. En stor del av företagets trafik kommer från SEO-artiklar och Joel uppskattar att han säkert skrivet närmre 200 artiklar om bara skivstänger. Målet är att synas på topp fem på alla relevanta sökfraser inom ämnet gymutrustning. Utöver SEO så arbetar de med SEM och annonsering på sociala media. Nyhetsbrev är något som skickas sporadiskt men det är absolut ett område där det finns mycket att växa.

E-commerce Success #41: Kosttillskott online – så lyckades Aware Nutrition

Redan i slutet av gymnasiet beslutade sig Joel och Fabian för att tillsammans starta ett företag. De började med att sälja träningsprogram i form av digitala pdf:er, vilket var det som gav grundarna både startkapital och idén till idén att sälja kosttillskott på nätet. De kontaktade producenter, tog fram ett eget varumärke, byggde e-handel och startade i maj månad 2019 sin egen e-handel.

Retailpodden #50 Varför är det så få kvinnor som investerar i fastigheter?

I årets sista avsnitt av Retailpodden har vi bjudit in Ellie Elmondt, medgrundare av WIRE Invest – Women in Real Estate tillsammans med Lovisa Löwenborg. Ellie är en outtröttlig entreprenör, investerare och poddare med siktet tydligt inställt – 50% av ALLA fastigheter ska ägas av kvinnor. Idag står kvinnor för endast 15% av innehavet, så de har en del jobb framför sig.

E-commerce Success #40: Möbeldesign och e-handel med supernöjda kunder

I detta avsnitt träffar jag Alexandra Pettersson som är VD på och grundare till By Crea. Alexandra är i grunden designer som lyckats med konststycket att både ta fram sina egna produkter och att äga i stort sett hela tillverkningskedjan. På detta sätt har hon lyckats hitta ett sätt för att lokalt producera och levererar unikt framtagna produkter på 2 -5 dagar till konsument. De har även fantastiskt nöjda kunder och kan stoltseras med ett trustpilot-betyg på 5 av 5 möjliga. Hennes möbler har även fått en nästintill biroll i Wallgrens Värld där de synts regelbundet sedan starten.

E-commerce Success #39: E-handel och hållbarhet – bra för miljö och lönsamhet

I detta avsnitt träffar vi Emma Garrote Fredman som är produktions- och hållbarhetschef på Gina Tricot. Vi pratar först om Gina Tricots hållbarhetsarbete och hur de hela tiden tänker på hållbarhet i alla steg. Emma nämner att man inte bara ska se på hållbarhetsarbetet som en sak för miljön, utan även se det som ett sätt att spara pengar. Att skala bort onödigt materialsvinn och onödiga transporter är bra både för miljön och plånboken.

E-commerce Success #38: Influencer marketing och paid social som tillväxtstrategi

I detta avsnitt där vi träffar bröderna Jacob och Victor Eriksson som är grundare till företaget Boxbollen. Det är en liten uppfinning som de själv utvecklat och som nu säljs över hela världen. Företaget har haft flera lyckade samarbete med influencer och arbetar aktivt med synlighet på både tiktok och på instagram. Några av de personer som synts med deras produkter är Camilla Läckberg, Bingo Rimér, Dragomir Mrsic, och Per Moberg.

 

E-commerce Success #37: Från UF-företag till tillväxtbolag inom träningskläder online

I detta avsnitt träffar jag Christoffer Olsson, VD och medgrundare till företaget Relode, som säljer träningskläder online. Reload grundades av tre barndomsvänner som startade resan med ett UF-företag på gymnasiet, då de skapade en ny typ av shaker för hantering av kosttillskott med en specialfunktion. De fick beviljat patent, reste kapital och åkte som 20-åringar till Kina där de producerade formsprutningsverktyg för att skala upp produktionen.

 

Retailpodden #47 Framtidens second hand är här!

Second hand är det nya svarta! Att vara hållbar har för de flesta blivit en självklarhet och mode är inget undantag. Möt Caroline Hamrin som har lyckats med det som av många ansågs omöjligt, att skala upp second hand-konceptet och hon lever efter devisen våga tänka nytt och TESTA, TESTA, TESTA!