Podd

Annons
Jarno Vanhatapio, NA-KD

Framtidens E-Handel #23: Nycklarna bakom NA-KD´s framgång

Jarno Vanhatapio är grundaren till e-handelssuccén NA-KD som efter fem år omsätter häpnadsväckande 2 miljader kronor. Med 900 miljoner kronor riskkapital i ryggen har han på kort tid byggt ett av Europas snabbast växande e-handelsbolag.

Susanne Holmsäter, Shopify

Framtidens E-Handel #21: IT-trender och D2C möjligheter

Susanne Holmsäter, ansvarig för Sverige och Danmark på den världsledande e-handelsplattformen Shopify, berättar i podcasten Framtidens E-handel vilka IT-trender som råder inom e-handeln idag, vad vi kan förvänta oss av Shopify som plattform framöver, och vilka möjligheter som finns inom direct-to-consumer e-handel just nu.

E-commerce Success #25: Caia Cosmeticsgrundarens råd till framtida entreprenörer

I detta avsnitt träffar jag Mikael Snabb, VD och medgrundare till Caia Cosmetics. Tillsammans med Bianca Ingrosso och Jesper Matsch så lanserade de för snart tre år sedan Caia som med hjälp av Biancas styrka i sociala medier lyckats växa rekordsnabbt. I avsnittet får vi höra den fantastiska storyn om hur samarbetet med Bianca föddes och om hur de har lyckats involvera kunderna i hela resan från produktframtagning till försäljning.

Josefine Abrahamsson, Hubso Group

Framtidens E-Handel #17: Bygga varumärken med influencers

Josefine Abrahamsson, grundare av Hubso Group, blev i slutet av förra året Sveriges yngsta börs VD när Hubso Group tog sig till börsen. Hubso specialiserar sig på att bygga direct-to-consumer varumärken med stora influencers och har hjälpt ledande influencers som Rebecca Stella, Sanne Alexandra, Alice Stenlöf, Linn Ahlborg, och Lovisa Barkman, att starta sina egna produktvarumärken.

Rickard Bröms, Vässla

Framtidens E-Handel #16: Att bygga ett starkt varumärke

Rickard Bröms, grundare av direct-to-consumer varumärket Vässla som säljer elmopeder och eldrivna fordon, har varit den drivande kraften i att elektrifiera den Svenska mopedmarknaden. Med ett gediget PR- och varumärkesarbete har Rickard Bröms lyckats innovera marknaden, och säljer idag majoriteten av fordonen direkt till konsument via e-handel med ett snittordervärde på över tjugosju tusen kronor.

Emmqa Lythell, Bambuser

Framtidens E-Handel #15: Så lyckas du med live video shopping

I början av 2020 lämnade Emma Lythell över ledarskapet för sin performance marketing agentur Dot Sure, för att på heltid jobba på det omtalade liveshopping bolaget Bambuser. Sedan dess har Bambuser mångdubblat sin aktiekurs, och rullat ut sin SAAS-lösning för liveshopping globalt. I veckans avsnitt av podcasten Framtidens E-handel går vi igenom vad liveshopping är för något, hur fenomenet kommer att utvecklas kommande år, och vilka faktorer som gör liveshopping framgångsrikt för varumärken och återförsäljare.

E-commerce Success #24: Influenser och bra betyg byggde möbelbutiken på nätet

Tillsammans med Jacob, en av ägarna till Byggmax, startade Ludvig 2011 möbelföretaget Sweef. De startade verksamheten med att sälja två modeller av bäddsoffor, för 3 respektive 4000 kronor. Primär försäljningskanal initialt var Blocket, men idag är det word-of-mouth som fungerar absolut bäst för att sälja bolagets möbler. De ser tydliga trender i försäljningen inom samma grannområde och ibland på samma gata.

Monique Sümeghy

Framtidens E-Handel #14: Influencer marketing på NA-KD

Monique Sümeghy är talangen från Australien som började på NA-KD när bolaget var tre månader gammalt med några få miljoner i årsomsättning. Som Head of Influencer Brand Collaborations ansvarade hon för alla stora influencer-samarbeten tills att NA-KD redan fyra år senare nådde miljardomsättning.

Moon-Suck Song

Framtidens E-Handel #13: Trender som driver e-handeln i Sverige

Moon-Suck Song, en av Sveriges främsta personligheter inom e-handel, gästar podden Framtidens E-handel och berättar hur det var att vara e-handlare i början av 2000-talet, hur e-handeln har utvecklats sedan dess, och vilka trender som kommer driva Svensk e-handel framöver.

En Hållbar Pod #6: När nätjättar ställer höga krav

Inte bara små uppstickare vill göra skillnad. Även stora aktörer i e-handelsbranschen när en vilja om att förbättra. Och kanske är det de, om några, som verkligen kan sätta press på branschen genom att använda den makt de redan har?

Josefin Landgård Mantle

Framtidens E-Handel #12: Hitta proof-of-concept för din e-handel

Josefin Landgård, tidigare VD på Rocket Internet-bolaget GlossyBox samt medgrundare på Kry, är numera ängelinvesterare på Atomico på deltid, och entreprenör på heltid. Hon har nu sadlat om till e-handlare, och driver numera direct-to-consumer varumärket Mantle som säljer hudvård med hälsofrämjande egenskaper.

Björn Påhlman Spenger, Fedja Porobic

Framtidens E-Handel #11: Väx ditt D2C brand med growth hacking

Framtidens E-Handel, en av Sveriges största podcasts inom e-handel, gästas denna vecka av growth hackern Fedja Porobic. Fedja jobbar med några av de mest framgångsrika direct-to-consumer varumärkena, och accelererar deras tillväxt genom hans beprövade growth hacking metodik.

En Hållbar Pod #5: Bli en hållbarhetspionjär

Vad finns det som man kan göra idag – som e-handlare eller som konsument, som faktiskt innebär en positiv förändring framåt? Enligt en undersökning av Kantar Sifo håller 19% av svenska konsumenter med om påståendet ”Jag tvivlar på att e-handlare kommer att göra vad som krävs för att påverka hållbarheten positivt”.

En Hållbar Pod #4: Blir man en hållbar konsument av att skippa returer?

Det talas ibland om Zalandopartyn, där kläder provas för att sedan returneras, eller om influencers som beställer hem plagg för att fota sig i, och sen skickas allt tillbaka. Enligt en undersökning genomförd av Kantar Sifo tror 44% av svenska konsumenter att missbruk av fria returer har en negativ inverkan på klimat och miljö.

E-commerce Success #23: E-handel utan erfarenhet – från 0 till 100 miljoner

Gustaf började sin entreprenörsresa som influenser och personlig tränare och tog sitt mantra I CAN I WILL in i sitt bolag.

Gustaf grundade ICANIWILL år 2012, helt utan erfarenhet av varesig design, klädproduktion eller e-handel, och i oktober passerade de 100 miljoner i omsättning sedan årsskiftet. Stora delar av framgången bygger på samarbete med influenser vilket fortfarande är den största försäljningskanalen.

Spotlight on: Så skapar du internationell tillväxt med Facebook

Att växa sin verksamhet till nya marknader har aldrig varit lättare än vad det är i dagens digitala samhälle. Framför allt om man driver en e-handel som till sin natur är digital och lättare att skala baserat på all den data som samlas in löpande i verksamheten. Facebook har här ett verktyg som gör det enkelt att översätta data från en marknad till en annan och på så sätt växa utanför den traditionella hemmamarknaden.