Podd

Annons
Yasmine Winberg och Julia Lundin

Ehandelstrender 162: Äntligen granskas influencernas makt

Influencers har hjälpt till att bygga miljardbolag som Ideal of Sweden och Daniel Wellington med sina relationer till miljontals unga konsumenter. Samtidigt har många influencers struntat i marknadsföringslagen genom att vara slarviga med reklammärkning och rikta reklam mot barn.

E-commerce Success #21: E-handeln som startade med 500 kronor

Jimmy startade sin verksamhet från föräldrarnas garage där hans första investering var inköp av mobilskal för 500 kronor. Därifrån tog han sedan företaget vidare med familjens hjälp. I början, och än idag, genereras en stor del av försäljning via marknadsplatser.

amazon lansering

Ehandelstrender 159: Amazons svenska fiasko-lansering

Efter åratal av rykten och väntan lanserade Amazon.se onsdagen den 28 oktober. Och snart fylldes sociala medier av skärmdumpar av både stötande och roliga översättningsfel. Trots ett utbud på 150 miljoner produkter kändes sortimentet tunt, eftersom de vanliga svenska varumärkena saknades.

Ehandelstrender 158: 6000 orsaker till BGA:s rekordtillväxt

BGA har idag 6000 olika fotoramar i sortimentet – vilket lämnar alla konkurrenter långt efter. Det är ett sortiment som gör det möjligt för BGA att i år öka e-handeln med 157 procent till 130 miljoner kronor och planera för expansion till länder som Storbritannien och Irland.

E-commerce Success #20: När fysisk handel blir digital

Dagens avsnitt – med Peder Apelgren, CDO på Clas Ohlson. Clas Ohlson har varit online i många år, men satsade sent på onlineförsäljningen. Teknik- och kommersiellt fokus har länge varit eftersatt och först nu har man tagit ett aktivt beslut att gå framåt i sin digitala satsning. Peder ger även tre mycket viktiga råd till de som vill digitalisera sin verksamhet.

Ehandelstrender 157: Googles recept på gladare kunder

Google har upplevt en ökning av sökningar inom detaljhandelskategorin i Sverige med upp till 50 procent under coronapandemin. Och det handlar i huvudsak om mobila sökningar. På åtta månader har digitaliseringen kommit längre än vad vi trodde skulle ta fem år.

Katrin Lundgren, vd kodmyran

Ehandelstrender 156: Drömmen om den lilla nätbutiken är fortfarande möjlig

Det finns en kraft i att starta en nätbutik från garaget vid sidan om sitt vanliga arbete. Men risken är att du fastnar i att packa paket utan att räkna din egen arbetstid. Därför är affärsplaner, marknadsundersökning, it-stöd och logistikhjälp lika viktigt för den som snurrar en miljon som för den som omsätter miljarden.

Ali Ghoce, vd Gordon Delivery

Ehandelstrender 155: Gordon Delivery ska bli störst i Europa

Gordon Delivery är logistik-startupen som valt att ta fullt ansvar för serviceupplevelsen vid e-handelsleveranser av mat. I år räknar de med att omsätta runt 125 miljoner kronor och målsättningen är att bli störst på hemleveranser av dagligvaror i Europa.

E-commerce Success #19: Posters för miljoner

Premiär för podden E-commerce Success på Ehandel. Desenio har en tydlig marknadsföringsstrategi där varumärke och kännedom byggs i sociala medier och köp sedan fångas upp via sökmotorerna.

Anna Nordlander

Ehandelstrender 153: Amazons svenska lansering bryter mönstret

Amazons lansering i Sverige följer inte den vanliga mallen, eftersom de startar med ett svenskt lager direkt utan att ha lanserat sina digitala produkter tidigare. Deras lager i Eskilstuna är med sina 15 000 kvadratmeter litet, men maskinöversatta produkttexter från utländska säljare kommer fylla Amazon.se.

Filip Karlander, vd Widforss

Ehandelstrender 152: Klassiskt ehandelsrecept bygger Widforss tillväxtraket

Jakt- och outdoorbutiken Widforss kommer i år att nå 185 miljoner kronor i omsättning och det bara tre år efter starten i ett slitet tryckeri i Morgongåva. Framgången bygger på ett klassiskt e-handelsrecept med stort sortiment och låga priser. Men det verkliga raketbränslet är möjligheten att utnyttja online-apoteket Apoteas formidabla logistikapparat.

E-handelstrender

Ehandelstrender 150: Nu kommer 80+-arna till nätbutikerna

Smink- och skönhetskedjan Kicks upplever att kunderna över 65 år nu flocka till näthandel. Och de behöver ett tryggt stöd via telefon för att genomföra sina första nätköp. Det räcker inte med livechatt och mejl om 80+-arna ska med.