Podd

Annons
Anna Nordlander

Ehandelstrender 153: Amazons svenska lansering bryter mönstret

Amazons lansering i Sverige följer inte den vanliga mallen, eftersom de startar med ett svenskt lager direkt utan att ha lanserat sina digitala produkter tidigare. Deras lager i Eskilstuna är med sina 15 000 kvadratmeter litet, men maskinöversatta produkttexter från utländska säljare kommer fylla Amazon.se.

Filip Karlander, vd Widforss

Ehandelstrender 152: Klassiskt ehandelsrecept bygger Widforss tillväxtraket

Jakt- och outdoorbutiken Widforss kommer i år att nå 185 miljoner kronor i omsättning och det bara tre år efter starten i ett slitet tryckeri i Morgongåva. Framgången bygger på ett klassiskt e-handelsrecept med stort sortiment och låga priser. Men det verkliga raketbränslet är möjligheten att utnyttja online-apoteket Apoteas formidabla logistikapparat.

E-handelstrender

Ehandelstrender 150: Nu kommer 80+-arna till nätbutikerna

Smink- och skönhetskedjan Kicks upplever att kunderna över 65 år nu flocka till näthandel. Och de behöver ett tryggt stöd via telefon för att genomföra sina första nätköp. Det räcker inte med livechatt och mejl om 80+-arna ska med.

Ehandelstrender 146

Ehandelstrender 146: Netonnets lyft och utmaningar under corona

Coronapandemin skyndar på omvandlingen av svensk handel. Konkurserna slår ut många etablerade detaljhandelskedjor samtidigt som flera segment inom e-handeln ökar med över 20 procent, enligt E-barometern Q1 2020. Netonnet är en av de omnikanal-aktörer som upplever ett stort lyft under corona.

Carl Helgesson, vd Rankona Mazon

Ehandelstrender 144: Amazons svenska etablering allt närmare

Amazon kommer troligtvis att etablera svensk sajt och lager i Eskilstuna till sommaren. Och svensk handel måste räkna med ökad utländsk konkurrens när kinesiska fabriker och andra etablerade Amazon-säljare använder svenska Amazon för att nå svenska konsumenter.