Podd

Annons
Rickard Bröms, Vässla

Framtidens E-Handel #16: Att bygga ett starkt varumärke

Rickard Bröms, grundare av direct-to-consumer varumärket Vässla som säljer elmopeder och eldrivna fordon, har varit den drivande kraften i att elektrifiera den Svenska mopedmarknaden. Med ett gediget PR- och varumärkesarbete har Rickard Bröms lyckats innovera marknaden, och säljer idag majoriteten av fordonen direkt till konsument via e-handel med ett snittordervärde på över tjugosju tusen kronor.

Emmqa Lythell, Bambuser

Framtidens E-Handel #15: Så lyckas du med live video shopping

I början av 2020 lämnade Emma Lythell över ledarskapet för sin performance marketing agentur Dot Sure, för att på heltid jobba på det omtalade liveshopping bolaget Bambuser. Sedan dess har Bambuser mångdubblat sin aktiekurs, och rullat ut sin SAAS-lösning för liveshopping globalt. I veckans avsnitt av podcasten Framtidens E-handel går vi igenom vad liveshopping är för något, hur fenomenet kommer att utvecklas kommande år, och vilka faktorer som gör liveshopping framgångsrikt för varumärken och återförsäljare.

E-commerce Success #24: Influenser och bra betyg byggde möbelbutiken på nätet

Tillsammans med Jacob, en av ägarna till Byggmax, startade Ludvig 2011 möbelföretaget Sweef. De startade verksamheten med att sälja två modeller av bäddsoffor, för 3 respektive 4000 kronor. Primär försäljningskanal initialt var Blocket, men idag är det word-of-mouth som fungerar absolut bäst för att sälja bolagets möbler. De ser tydliga trender i försäljningen inom samma grannområde och ibland på samma gata.

Monique Sümeghy

Framtidens E-Handel #14: Influencer marketing på NA-KD

Monique Sümeghy är talangen från Australien som började på NA-KD när bolaget var tre månader gammalt med några få miljoner i årsomsättning. Som Head of Influencer Brand Collaborations ansvarade hon för alla stora influencer-samarbeten tills att NA-KD redan fyra år senare nådde miljardomsättning.

Moon-Suck Song

Framtidens E-Handel #13: Trender som driver e-handeln i Sverige

Moon-Suck Song, en av Sveriges främsta personligheter inom e-handel, gästar podden Framtidens E-handel och berättar hur det var att vara e-handlare i början av 2000-talet, hur e-handeln har utvecklats sedan dess, och vilka trender som kommer driva Svensk e-handel framöver.

En Hållbar Pod #6: När nätjättar ställer höga krav

Inte bara små uppstickare vill göra skillnad. Även stora aktörer i e-handelsbranschen när en vilja om att förbättra. Och kanske är det de, om några, som verkligen kan sätta press på branschen genom att använda den makt de redan har?

Josefin Landgård Mantle

Framtidens E-Handel #12: Hitta proof-of-concept för din e-handel

Josefin Landgård, tidigare VD på Rocket Internet-bolaget GlossyBox samt medgrundare på Kry, är numera ängelinvesterare på Atomico på deltid, och entreprenör på heltid. Hon har nu sadlat om till e-handlare, och driver numera direct-to-consumer varumärket Mantle som säljer hudvård med hälsofrämjande egenskaper.

Björn Påhlman Spenger, Fedja Porobic

Framtidens E-Handel #11: Väx ditt D2C brand med growth hacking

Framtidens E-Handel, en av Sveriges största podcasts inom e-handel, gästas denna vecka av growth hackern Fedja Porobic. Fedja jobbar med några av de mest framgångsrika direct-to-consumer varumärkena, och accelererar deras tillväxt genom hans beprövade growth hacking metodik.

En Hållbar Pod #5: Bli en hållbarhetspionjär

Vad finns det som man kan göra idag – som e-handlare eller som konsument, som faktiskt innebär en positiv förändring framåt? Enligt en undersökning av Kantar Sifo håller 19% av svenska konsumenter med om påståendet ”Jag tvivlar på att e-handlare kommer att göra vad som krävs för att påverka hållbarheten positivt”.

En Hållbar Pod #4: Blir man en hållbar konsument av att skippa returer?

Det talas ibland om Zalandopartyn, där kläder provas för att sedan returneras, eller om influencers som beställer hem plagg för att fota sig i, och sen skickas allt tillbaka. Enligt en undersökning genomförd av Kantar Sifo tror 44% av svenska konsumenter att missbruk av fria returer har en negativ inverkan på klimat och miljö.

E-commerce Success #23: E-handel utan erfarenhet – från 0 till 100 miljoner

Gustaf började sin entreprenörsresa som influenser och personlig tränare och tog sitt mantra I CAN I WILL in i sitt bolag.

Gustaf grundade ICANIWILL år 2012, helt utan erfarenhet av varesig design, klädproduktion eller e-handel, och i oktober passerade de 100 miljoner i omsättning sedan årsskiftet. Stora delar av framgången bygger på samarbete med influenser vilket fortfarande är den största försäljningskanalen.

Spotlight on: Så skapar du internationell tillväxt med Facebook

Att växa sin verksamhet till nya marknader har aldrig varit lättare än vad det är i dagens digitala samhälle. Framför allt om man driver en e-handel som till sin natur är digital och lättare att skala baserat på all den data som samlas in löpande i verksamheten. Facebook har här ett verktyg som gör det enkelt att översätta data från en marknad till en annan och på så sätt växa utanför den traditionella hemmamarknaden.

En Hållbar Pod #3: Dags att tänka utanför boxen?

Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo vill 50% av svenska konsumenter att e-handlare ska bidra till en ökad hållbarhet genom att bland annat minimera förpackningarna, samt öka användningen av återvunnet förpackningsmaterial. En lika stor andel konsumenter tror att onödigt emballage har stor negativ påverkan på miljö och klimat.

E-commerce Success #22: E-handelslegenden berättar hur du undviker fallgroparna

Gents startades redan 2003 när e-handel fortfarande var nytt och knappt fanns som yrke. Jenny berättar i avsnittet om flera viktiga lärdomar. Exempelvis om erfarenheter av felaktiga inköp av produkter som fortfarande finns på lager efter flera år och om logotyper som blir stulna av kinesiska företag. I detta avsnitt får du chansen att lära dig från en av e-handelsbranschens mest erfarna och rutinerade personer.

E-commerce Success #21: E-handeln som startade med 500 kronor

Jimmy startade sin verksamhet från föräldrarnas garage där hans första investering var inköp av mobilskal för 500 kronor. Därifrån tog han sedan företaget vidare med familjens hjälp. I början, och än idag, genereras en stor del av försäljning via marknadsplatser.

E-commerce Success #20: När fysisk handel blir digital

Dagens avsnitt – med Peder Apelgren, CDO på Clas Ohlson. Clas Ohlson har varit online i många år, men satsade sent på onlineförsäljningen. Teknik- och kommersiellt fokus har länge varit eftersatt och först nu har man tagit ett aktivt beslut att gå framåt i sin digitala satsning. Peder ger även tre mycket viktiga råd till de som vill digitalisera sin verksamhet.

E-commerce Success #19: Posters för miljoner

Premiär för podden E-commerce Success på Ehandel. Desenio har en tydlig marknadsföringsstrategi där varumärke och kännedom byggs i sociala medier och köp sedan fångas upp via sökmotorerna.