Podd

Annons

E-commerce Success #38: Influencer marketing och paid social som tillväxtstrategi

I detta avsnitt där vi träffar bröderna Jacob och Victor Eriksson som är grundare till företaget Boxbollen. Det är en liten uppfinning som de själv utvecklat och som nu säljs över hela världen. Företaget har haft flera lyckade samarbete med influencer och arbetar aktivt med synlighet på både tiktok och på instagram. Några av de personer som synts med deras produkter är Camilla Läckberg, Bingo Rimér, Dragomir Mrsic, och Per Moberg.

 

E-commerce Success #37: Från UF-företag till tillväxtbolag inom träningskläder online

I detta avsnitt träffar jag Christoffer Olsson, VD och medgrundare till företaget Relode, som säljer träningskläder online. Reload grundades av tre barndomsvänner som startade resan med ett UF-företag på gymnasiet, då de skapade en ny typ av shaker för hantering av kosttillskott med en specialfunktion. De fick beviljat patent, reste kapital och åkte som 20-åringar till Kina där de producerade formsprutningsverktyg för att skala upp produktionen.

 

Retailpodden #47 Framtidens second hand är här!

Second hand är det nya svarta! Att vara hållbar har för de flesta blivit en självklarhet och mode är inget undantag. Möt Caroline Hamrin som har lyckats med det som av många ansågs omöjligt, att skala upp second hand-konceptet och hon lever efter devisen våga tänka nytt och TESTA, TESTA, TESTA!

E-commerce Success #35: Leksaker på nätet i snabb tillväxt

I dagens avsnitt träffar vi Monika från företaget KidsDreamStore. Företaget har växt snabbt och räknar i år med att landa på en omsättning runt 45 miljoner kronor. Ett av det största problemet som företaget mött under resan är att lagerutrymmet aldrig riktigt räckt till. När de startade företaget packade de ordrar på golvet, i gångarna och där det fanns plats för stunden. I intervjun får vi höra mycket om deras tankar kring lager, lagerflytt och om hur man optimerar sitt plock och pack för att arbeta effektivt i högsäsong.

Retailpodden #45 Han skapar framtidens butik

Nya beteenden skapar nya behov! Arkitekterna spelar en väldigt viktig roll för stadsutvecklingen och bestämmer förutsättningarna för hur vi människor ska mötas och umgås i framtiden. De leder oss med andra ord rakt in i framtiden.

E-commerce Success #34 E-handel med komplexa kundflöden i omni-miljö

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Johansson, en e-handelsveteran som idag leder Däckskiftarnas digitala resa. Christoffer har lång erfarenhet från e-handel och digital marknadsföring. Deras fokus är däckskifte ute på temporära stationer där de under 18 veckor per år erbjuder diverse tjänster. Centralt har de året runt en e-handel där kunder kan boka tjänster samt köpa däck och fälgar online för att få dem hemlevererade eller få dem skickade till en station för upphämtning eller montering. Verksamheten har en extrem digital komplexitet med många parter, flöden och tjänster som ska synkroniseras och optimeras.

Retailpodden #44 Varumärket som utmanar en hel bransch

Istället för ett osunt och ouppnåeligt ideal á la 90-tal presenteras underkläderna på ett nytt sätt med autentiska bilder och kvinnokroppar som de flesta kan relatera till. De går mot strömmen – och det verkar vara ett vinnande koncept, nu har de fått både kunders och investerares blickar vända mot sig.

E-commerce Success #33 Blugiallo om marknadsföring och digitalisering

I detta avsnitt träffar vi Alexander Moström från företaget Blugiallo som säljer måttsydda kläder till män av hög kvalité. Blugiallo har showroom i Stockholm och Borås som de använder för att knyta till sig kunderna med traditionell måttagning och personlig service i världsklass. De kämpar nu med en lösning för att digitalisera denna process och har nyligen lanserat en helt ny tjänst för digital måttagning.

E-commerce Success #32: Flowlife växte med 300% när de satsade på E-handel

I detta avsnitt träffar vi Lucas Wasniewski som tillsammans med tre kompisar grundade företaget Flowlife, som säljer produkter för återhämtning och träning. De startade Flowlife 2016 med en batteridriven massagekudde som första produkt. Tanken var att främst sälja denna genom att närvara på event och marknader. När pandemin slog till så utmanades dock kompisarnas plan och de bestämde sig för att satsa fullt ut på e-handel – något som visade sig bli en riktig framgångssaga.

Retailpodden #37 Paradiset – Kampen för bättre hälsa och matchen mot jättarna

Han kallar sig själv frustrationsentreprenör med en stark problemlösningsförmåga och det är en väldigt passande beskrivning av Johannes Cullberg, VD och grundare av Paradiset – en matvaruaktör som helt klart sticker ut i mängden. Han har fört en tuff kamp mot livsmedelsbranschen och trots att han slagits ner har han alltid rest sig och kommit tillbaka.