Annons

E-commerce Success #34 E-handel med komplexa kundflöden i omni-miljö

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Johansson, en e-handelsveteran som idag leder Däckskiftarnas digitala resa. Christoffer har lång erfarenhet från e-handel och digital marknadsföring. Deras fokus är däckskifte ute på temporära stationer där de under 18 veckor per år erbjuder diverse tjänster. Centralt har de året runt en e-handel där kunder kan boka tjänster samt köpa däck och fälgar online för att få dem hemlevererade eller få dem skickade till en station för upphämtning eller montering. Verksamheten har en extrem digital komplexitet med många parter, flöden och tjänster som ska synkroniseras och optimeras.

Kunden i fokus

Däckskiftarna har en modell med lokala franchisetagare där bokning och försäljning sker centralt online eller vid drop-in ute på stationerna. Kunden är den som avgör var tjänsten ska levereras och de lokala franchisetagarna leverera sedan den slutliga kundupplevelsen. Totalt sett är det över 300 000 kunder som  sammanförs i den centrala verksamheten där allting mappas och styrs för att ge kunden rätt information vid rätt tillfälle.

Med insikten om vem kunden är och vilken bil de har kan den digitala upplevelsen skräddarsys efter varje individ. Detta har visat sig vara ett riktigt framgångsrecept och företaget förväntas under 2021 totalt sett omsätt runt 250 miljonor kronor.

Medverkande: Christoffer Johansson
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel


Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!