Annons

E-commerce Success #32: Flowlife växte med 300% när de satsade på E-handel

I detta avsnitt träffar vi Lucas Wasniewski som tillsammans med tre kompisar grundade företaget Flowlife, som säljer produkter för återhämtning och träning. De startade Flowlife 2016 med en batteridriven massagekudde som första produkt. Tanken var att främst sälja denna genom att närvara på event och marknader. När pandemin slog till så utmanades dock kompisarnas plan och de bestämde sig för att satsa fullt ut på e-handel – något som visade sig bli en riktig framgångssaga.

Kunden i fokus

Flowlife har en platt organisationsstruktur där kundfokus och nöjda kunder hela tiden står i centrum. De satsar mycket på att kunden ska vara nöjda och håller fast vid den gamla devisen ”kunden har alltid rätt” (även när de har fel). Med toppbetyg på flera olika omdömessajter så är det lätt att förstå att kunder uppskattar deras arbete och produkt.
För kundresan har de en väl genomtänkt strategi där de hittar kunder främst på Instagram för att sedan ta dem igenom flera olika kanaler och steg i en relativt lång köpresa. I intervjun berättar Lucas hur de använder e-postmarknadsföring, youtube, SEO, Instagram och Google för att vinna kundernas förtroende. För 2021 förväntas Flowlife nå 80 miljoner kronor i omsättning.

Råd för att starta en framgångrik e-handel

På frågan vilka råd Lucas skulle ge till någon som vill starta en framgångsrik e-handel så svarar han följande:
1. Definiera syftet med er ehandel så att ni delar den långsiktiga visionen och bilden av var ni är idag.
2. Mät allt som går att mäta, men glöm inte bort de långsiktiga målen.
3. Tänk på kvalité. Word of mouth ska inte underskattas och sanningen är den att det är bättre att ha en dyr kund än en missnöjd kund.
Hör mer om råden och om Flowlifes framgångsresa i avsnittet som du hittar här eller där poddar finns.

Medverkande: Lucas Wasniewski
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel