I detta avsnitt av podden Ehandelstrender fรถrsรถker programledaren Urban Lindstedt sammanfatta julhandeln tillsammans med Evelina Galli, teknik- & konsumentexpert pรฅ PriceRunner samt Klara Eriksson, medgrundare och redaktรถr pรฅ Dagens logistik.
Vi fรถrsรถker ocksรฅ diskutera det viktigaste som hรคnde inom e-handeln 2022 som att pandemirestriktionen fรถrsvann och inflationen rusade vilket gav en bumerangeffekt pรฅ svensk e-handel.
Svensk handels Julklappsrapport visade att julklappshandeln sker i stรถrre utstrรคckning pรฅ nรคtet jรคmfรถrt med fรถregรฅende รฅr; 7 av 10 konsumenter handlar julklappar pรฅ nรคtet och drygt 4 av 10 handlar majoriteten av julklapparna dรคr.
Var tredje konsument planerar minskade inkรถp av julklappar i รฅr, varav mer รคn 6 av 10 uppger ekonomiska skรคl som anledningen till detta. Den totala julklappshandeln fรถrvรคntas i รฅr uppgรฅ till cirka 22 miljarder kronor. Det รคr 1 miljard lรคgre jรคmfรถrt med Svensk Handels uppfรถljande mรคtning efter fjolรฅrets julklappshandel.
Svenska modehandeln upplevde ingen positiv juleffekt visar siffror om fรถrsรคljningsutvecklingen under perioden 1โ19 december, frรฅn Svensk Handel.
Klรคdhandeln รถkade med 1 procentenhet i jรคmfรถrelse med fรถrra รฅret i fasta priser, men i volym sรฅ รคr det en minskning om man tar hรคnsyn till rรฅdande inflation. Skohandeln fortsatte att backa med 10,5 procentenheter.