ANNONS

Poddpionjären Kristoffer Triumf: "Gammelradio får steppa upp sitt game"

Kristoffer Triumf
ANNONS

Sommaren 2011 gjorde Kristoffer Triumf sin första intervju. Den blev startskottet till poddidén Värvet. Det första avsnittet släpptes dock inte förrän den 5 mars 2012, en tid då poddformatet inte riktigt hade slagit igenom i Sverige ännu. Men formatet, med långa och oavbrutna intervjuer, fick trots allt snabbt gehör och sedan dess har podden haft stor framgång.

Fram till idag har Värvet publicerat 492 avsnitt, har närmare 800 000 lyssningar per månad och sedan flera år tillbaka ligger podden hos Acast.

Vad gjorde du innan din poddkarriär?

Jag har gjort allt möjligt – tänkte bli skådis men hade scenskräck, blev skribent, jobbade med reklam, internet, på krogen, med tv. Så efter ett par vändor med Filip & Fredrik såg det ut att vara kul att ha podd och då testade jag liksom bara, säger Kristoffer Triumf till Influens.se.

I två år fick Kristoffer driva podden samtidigt som han hade andra dagsjobb. Men 2015 tog Värvet ordentligt med fart och det var då han kunde fokusera helhjärtat på sitt projekt.

Det känns otroligt att jag kan leva på det jag själv producerar. Det trodde jag inte skulle vara möjligt när jag satte igång för tio år sedan.

Hur tjänar man pengar på sitt skapande?

Det handlar om att brinna för det man gör och ha tålamod när det gäller podd. Det tar tid. Ha is i magen och fortsätt leverera bra innehåll så finns det sätt för dig att tjäna pengar.

Podcast har under de senaste åren blivit ett format som tagit svenskarna med storm. Enligt en undersökning, som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Spotify, lyssnar 51 procent av alla mellan 18 och 79 år på poddar regelbundet, och under 2021 lyssnar 37 procent på podcast minst en gång i veckan.

Enligt Kristoffer är det inte konstigt att podcasts vinner allt mer mark då Sveriges poddutbud är "i världsklass".

Det är ju helt underbart, och det förstår fler och fler. Vi producerar väldigt mycket bra content och kvalitet lönar sig alltid, tänker jag. Jag älskar gammelradio också men P1 får steppa upp sitt game om de ska hänga med, för Sverige är i mångt och mycket världsklass när det kommer till podcasts.

Men hur skapar man intresseväckande innehåll som lockar en bred publik? Det är nog en fråga som många i branschen ställer sig, speciellt när utbudet är så stort idag.

Det korta svaret är att jag inte riktigt vet. Det något längre är att jag tror på tålamod och långsiktighet, att våga testa nytt utan att förlora sin idé. Och att ha en idé är också bra, jag tror att de som lyckas lägger ner väldigt mycket jobb på det. Och viktigt att komma ihåg är att det för de flesta tar lång tid att bygga upp en publik. Men att brinna för ett ämne eller tema, och sikta på kvalitet i utförandet är en bra början, tänker jag.

Och när man har koll på innehållet, hur får man sin lyssnarbas att växa? 

Jag har ju ynnesten att ha en ny gäst varje vecka som med lite tur drar in sin publik till Värvet. Det kan vara ett bra trick. Ett annat är väl att ha saftigt innehåll som folk vill ta del av. Sedan går det ju faktiskt att annonsera på internet och i sociala medier men där är jag lite av en novis.

I år har Värvet tioårsjubileum, och det nya decenniet har Kristoffer inlett med att lansera en ny podd. Att ha många bollar i luften är lite av hans grej, och något han absolut inte vill sluta med.

Det är mycket just nu – Värvet, min relativt nya podcast "Tack för maten" som jag driver ihop med kocken Siri Barje, prata om min debutroman "Törst" och så är det ett par jubileer på gång. Men jag vill alltid göra mer! avslutar Kristoffer Triumf.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se