Konkurrensverket (KKV) har slagit fast att Hellofresh har använt sig av en otillåten handelsmetod genom att systematiskt betala sina leverantörer senare än den lagstadgade tidsfristen på 30 dagar. Detta rapporterar Dagligvarunytt.
Utredningen visar att det rör sig om över 400 fall av sena betalningar. I många av dessa fall har betalningarna dröjt betydligt längre än 30 dagar, vilket Konkurrensverket ser som allvarligt.
Syftet med lagen är att skydda livsmedelsproducenters likviditet, så att de inte ofrivilligt tvingas agera bank åt sina köpare.
Beloppet på nio miljoner kronor är en rekordhög sanktionsavgift i dessa sammanhang. Martin Bäckström, enhetschef på Konkurrensverket, förklarar hur de kommit fram till summan.
När vi tittar på det här och gör beräkningar väger vi bland annat in bolagets omsättning. Sedan väger vi också in hur omfattande överträdelsen varit, säger han till sajten.
Hellofresh själva bemöter kritiken och tonar ner omfattningen av problemet. I en skriftlig kommentar till Ehandel.se framhåller företaget att det endast rör sig om ett fåtal leverantörer.
Vi har tagit del av Konkurrensverkets beslut angående försenade betalningar till fyra stora och väletablerade leverantörer. Även om dessa fyra leverantörer bara utgör en bråkdel av vår totala leverantörsbas, tar vi denna fråga på allvar och är fast beslutna att bedriva verksamhet i full överensstämmelse med gällande lagar och förordningar.
Uttalandet fortsätter med en försäkran om att man nu vidtar åtgärder och ser över sina interna rutiner.
Vi värdesätter våra relationer med leverantörer och deras viktiga roll i att leverera mat av hög kvalitet till oss och våra kunder. Vi har samarbetat med Konkurrensverket och kommer att fortsätta att granska och förbättra våra processer för att säkerställa att vi upprätthåller högsta möjliga standard för efterlevnad och integritet i alla våra leverantörsrelationer.
Men uttalandet avslutas med en tydlig markering: företaget tänker inte acceptera domen.
Vi håller dock inte med om resultatet av Konkurrensverkets bedömning och kommer därför att överklaga beslutet.
Hellofreshs svenska dotterbolag är den största aktören på marknaden för hemlevererade matkassar. Enligt det senaste tillgängliga bokslutet från 2023 omsatte företaget närmare två miljarder kronor.