Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Poserande hundar säljer - nu skissar hon på ny miljonplan

Josefine von Heidenstam, grundare av My Pet Poster
Fotograf: Linnea Rheborg
Picture of Izabella Borowska

Izabella Borowska

Dela artikeln:

"Har inte drömt om att illustrera hela dagarna".

ANNONS

För två år sedan jobbade Josefine von Heidenstam inom inredningsbranschen med att bland annat stärka varumärkens position på marknaden och driva försäljning online. På fritiden illustrerade hon mycket och under hösten 2018 skaffade hon sig en digital ritplatta, så att hon skulle kunna rita och skissa oavsett var hon befann sig.

När hon sedan märkte av en efterfrågan av personaliserade illustrationer blev det startskottet på den e-handelsidé som lanserades i maj 2019 under namnet My Pet Poster.

My Pet Poster lanserades i fjol, med mycket hjälp av min man William von Heidenstam som är min högra hand på kvällar och helger, säger Josefine till Ehandel.

Idén handlar om att att sälja handritade illustrationer av hundar, katter och smådjur via företagets e-handel. Kunder kan ladda upp ett fotografi av sitt husdjur på sajten, och utifrån fotografiet skapas ett porträtt av djuret som trycks och levereras i form av en poster.

Jag tror att det var slumpen som avgjorde att det blev just ett posterföretag. Jag hade läst någon artikel om framgångsrika posteraktörer samtidigt som jag märkte av en ökad efterfrågan på personlig inredning. Så jag fick en tanke om att man skulle kunna kombinera de två.

Vi bodde grannar med ett printerföretag. Jag knackade på där en dag och frågade om vi kunde printa hos dem. De gav bara service åt printrar men de hade en storformatsprinter som vi kunde få köpa till ett bra pris, och då hade vi egentligen grunden till vad vi behövde för att starta upp. Under samma period gick min man Williams familjehund bort, så att det blev just husdjur var nog en slump.

Under den första månaden sålde företaget i snitt en poster om dagen. Under de efterföljande månaderna ökade försäljningen sakta men säkert, och under julhandeln nådde bolaget sin peak när man sålde 20 poster om dagen.

Men när pandemin bromsade handeln i Sverige, kände även My Pet Poster av en minskad efterfrågan. Istället för att kampanja och fokusera på att försöka öka försäljningen, stannade Josefine upp och tänkte om.

I samband med pandemins utbrott fick många kreatörer färre arbetsmöjligheter. Vår egen försäljning avstannade också kraftigt så jag bestämde mig för att det var dags att ändra affärsmodellen, från att My Pet Poster var en ”enmans-show”, där jag var den enda illustratören, till att plocka in och samarbeta med flera olika konstnärer, säger hon och tillägger:

Jag har inte drömt om att illustrera hela dagarna, utan har främst startat företaget för att jag älskar att arbeta med varumärken och driva eget för att få insyn i hela kedjan.

Så vad är företagets strategi nu? 

Nu när vi har varit verksamma i över ett år har jag fått ännu större insikt om hur värdefullt det är att lägga rätt tid på rätt saker. Det finns så många talangfulla kreatörer världen över, som förmodligen är ännu bättre på att illustrera än vad jag själv är, och som dessutom har behov av jobbmöjligheter. Målet är att göra My Pet Poster till en plattform som helt enkelt gör det enkelt för kunden och kreatören att få kontakt. Dessutom kommer det innebära att kunden kan välja en valfri stil, av sin ”favoritkreatör” som då får skapa porträttet. Det är inte alla som vill ha ett svartvitt minimalistiskt porträtt, många efterfrågar mer färgglada porträtt.

På sikt skulle det kunna innebära att vi kan skapa fler arbetsmöjligheter för kreatörer och hjälpa till att marknadsföra dem så att de kan få ännu fler uppdrag, en drömkombination jag hoppas att vi uppnår!

För att hitta illustratörer hörde Josefine av sig till Facebookgrupper för kreatörer samtidigt som hon fick förfrågningar från illustratörer, från olika delar av världen, via Instagram.

Jag har tagit in arbetsprover och hittat personer som på riktigt tycker det är roligt att skapa porträtt av husdjur, säger hon.

Vad blir nästa steg?

Det är fortfarande jag som håller i hela kedjan, från att vi ta emot ordern och får in fotografiet på husdjuret är det antingen jag eller någon av våra andra illustratörer som skapar ett handritat porträtt. Men målet är att automatisera flödet från beställning till slutprodukt.

Just nu sker allting väldigt manuellt men inom kort kommer vi få exempelvis få hjälp med produktionen så att vi inte behöver skicka alla posters från Stockholm utan kan trycka dem i samma land som kunden beställer ifrån. Vi har exempelvis många kunder i USA. Kan vi trycka i USA kommer det både vara snällare mot miljön, bli lägre fraktkostnader för oss men också snabbare leveranstider från beställningsdatum vilket såklart både vi och kunden kommer att uppskatta.

Nu har My Pet Poster lanserats globalt med sin nya sajt Mypetposter.com samt tagit klivet ut i den fysiska världen. För två veckor sedan tog man plats hos Åhléns City i Stockholm där Josefine förklarar hur My Pet Poster fungerar och hjälper till att fotografera husdjur som kommer förbi.

Då det här är en ny funktion och vi är ett nytt varumärke som inte så många känner till, märker vi att produkten behöver en del förklaring, säger Josefine och avlutar med ett erkännande:

Såklart är det också en ursäkt för oss för att få gulla med så många hundar som möjligt under arbetstid.

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!