Postbolaget: E-handeln står för 51 procent av vår omsättning

Ökar vinsten med över 175 procent.

Att det skickas allt färre brev men allt fler paket, har förmodligen ingen missat vid det här laget. Omställningen i branschen har påverkat logistikföretagen i allt från omsättning till personalbehov.

Men även om det alltså är tydligt att e-handeln växer, är det inte alltid lika tydligt hur stor del av omsättningen i ett postföretag som e-handeln egentligen står för.

Annons
Annons

Marknadstillväxten inom e-handeln fortsätter, vilket resulterar i en god tillväxt inom vår tredjepartslogistik- och e-handelsrelaterade verksamhet, konstaterar till exempel PostNords tillförordnade koncernchef Annemarie Gardshol i samband med att PostNords senaste kvartalsrapport släpptes.

LÄS ÄVEN: PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Antalet paket ökade med 13 procent

Men i det holländska postbolaget PostNL är situationen en annan.

När bolaget nyligen släppte sina siffror för verksamhetsårets första sex månader, redovisades det klart och tydligt att 51 procent av bolagets omsättning är relaterad till e-handeln. Bara under det andra kvartalet ökade antalet hanterade paket med 13 procent inom PostNL. Ökningen uppges ha skett inom både B2B- och B2C-segmentet.

Totalt sett omsatte PostNL, som är verksamt i hela Benelux-området, 681 miljoner euro under Q2 - vilket kan jämföras med 666 miljoner euro samma period året innan. Samtidigt ökade bolagets vinst med över 175 procent till 25 miljoner euro.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!