Postkakan är död: “Gick aldrig plus tills dagen vi sålde”

"Försökte rädda jobben".

Året var 1998 och Posten, numera PostNord, gick ut med en riksomfattande tävling tillsammans med Bageriförbundet. Man sökte efter någon som kunde konstruera en kaka som gick att skicka med posten och kunde levereras via den vanliga postgången.

En som antog utmaningen var konditor Bo Sundström från Örnsköldsvik. Han vann tävlingen med den numera klassiska Postnöt-kakan, som består av choklad, mandel och rom. Kakan var alltså robust nog att skickas med posten och tog hem vinsten.

Annons

Denna goda kaka (undertecknad har testat den) gick sedan att skicka med en hälsning till valfri mottagare, via Postkakan.se, under många år. En e-handel som drevs av Husums Konditori, grundat av Ella och Bo Sundström. Från 2003 så var Postkakan deras primära verksamhet och originalkakan, Postnöten, hade sedan starten utvecklats till flera sorters postvänliga kakor, som exempelvis en Citronkaka och en Sacher-kaka.

Postnöt, Citron och Sacher

Många år senare, 2015, kunde vi på Ehandel berätta om en nystart för verksamheten då Magnus och Maria Bråth, kända inom SEO-branschen, bestämde sig för att ta över verksamheten.

Vi köper Postkakan för att både jag och Maria är övertygade om att det är en riktigt bra produkt. Den stora mängden återkommande kunder sedan 1998 vittnar om det och det är en fullkomligt lysande produkt för just e-handel. Den går till exempel in genom ett brevinkast, berättade Magnus Bråth då.

"För små volymer"

Två år senare så meddelade man även att kakan var redo för världen. Alla skulle få ta del av Postnöten, eller "Swedish Nut Cake". Nylanserade Postkakan.com skulle göra så att hela Europa kunde få njuta av de svenska postkakorna från Husum.

När vi köpte Postkakan för några år sedan var det här en av de åtgärder vi hade i åtanke. Företaget har inte varit lönsamt och en av anledningarna har varit för små volymer. Förhoppningen är att det här ökar mängden kakor vi skickar varje dag och att vi på så vis kan få rätsida på företaget, berättade Magnus Bråth.

Det var här vi fick de första indikationerna om att allt inte stod rätt till med den kära Postkakan. Allting gjordes nämligen för hand, “det finns inget maskinellt över Postkakan” berättade Magnus bland annat, och det var därmed svårt att få lönsamhet i verksamheten.

Annons

"Förde en tynande tillvaro"

Nyligen fick redaktionen tips om att Postkakan.se var död och vi frågade då Magnus Bråth vad som hade hänt.

Sålde den för många år sedan faktiskt, meningen var ju att den skulle ha en stor kanal i och med alla postkontor men Bosse som grundat den blev snuvad på det i och med att postkontoren lades ner. Sedan förde den en tynande tillvaro tills jag och Maria tog över mest för att försöka rädda jobben åt de två bagarna. Gick aldrig plus tills dagen vi sålde, säger Magnus Bråth till Ehandel.

2018 så ska Magnus och Maria sålt Postkakan vidare till Järrendals bageri. Ett företag som vad vi förstår stängts ner eller är på väg att stängas ner. När vi kontaktar dem på telefon så står det i alla fall klart att de tog över maskinerna samt ett lager av postkakor. De ska sedan ha sålt ut kakorna men inte gjort speciellt mycket mer med verksamheten.

"Inga planer på att återuppta verksamheten"

För runt två år sedan så sålde Järrendals sedan vidare själva domänerna, Postkakan.se och Postkakan.com, till ett annat företag. De som idag äger den klassiska domänen är John A Hörnell AB. Ett familjeföretag som bland annat driver en e-handel vid namn Tant Fondant, som säljer baktillbehör.

Vi frågade de nya ägarna om de har några planer på att återuppliva Postkakan.

Det finns just precis nu inga planer på att varken sälja domänen eller återuppta verksamheten, svarar Peter Hörnell från John A Hörnell AB, som sedan 2018 äger Tant Fondant.

Om du aldrig fick smaka på en postkaka så verkar det alltså vara för sent nu. Postkakan.se och Postkakan.com pekar idag till Tantfondant.se.

Annons