Ny standard: PostNord sänker tiden hos ombudet till 7 dagar

Från 14 dagar till 7.

Den som e-handlar med leverans till ett PostNord-ombud kan i dagsläget vänta i upp till 14 dagar från det att paketet anländer till ombudet med att faktiskt hämta ut det. Något som utnyttjats inte minst i samband med Black Friday och julhandeln, då många kunder samlat på sig flera paket innan de valt att hämta upp dem. Följden blev att många ombud klagat på platsbrist under shopping-intensiva perioder.

LÄS ÄVEN: PostNord i akutläge: Vädjar till alla att hämta sina paket

Annons

Nu kan det dock vara slut med det. Från och med den 1 januari ändrar nämligen PostNord i reglerna så att standard blir sju dagar hos ombudet istället för 14.

Det stämmer att standardliggetiden blir sju dagar. Avsändaren kan utan extra kostnad förlänga den till 14 dagar när de köper frakten. Mottagarna kan också utan extra kostnad förlänga liggetiden – om inte avsändaren valt att låsa det alternativet av något skäl, förklarar Maria Ibsén, pressansvarig hos PostNord, i ett mejl till redaktionen.

"Har haft synpunkter"

Förändringen har redan uppmärksammats i sociala medier där en del personer med lång väg till närmaste ombud beklagar sig över de nya reglerna. Andra har dock förståelse över att ombuden inte har möjlighet att agera lagringsplats för kundernas paket.

Men enligt Maria Ibsén har förändringen från 14 till sju dagar egentligen inte med trångboddheten hos ombuden att göra.

Förändringen grundar sig i att många kunder har haft synpunkter på att de vill ha sina varor i retur snabbare. Men som sagt, både avsändare och mottagare kan enkelt förlänga om man föredrar 14 dagar.

Annons