PostNord ska leda kampen mot paketluft: ”Vi har ett ansvar”

"Kan ta bort var tredje lastbil".

PostNord har dragit upp ridån för sitt nya initiativ, ”Förpackningsresan”. Målsättningen är att minska andelen luft i de paket som skickas. Nu ska man resa land och rike runt och prata med olika e-handelsaktörer och företag som har någon form av samverkan med e-handeln, för att komma närmare en lösning på problemet.

Behovet av bättre hållbarhet och en ökad möjlighet att hantera den enorma volymtillväxten av e-handelspaket de kommande åren har legat till grund för projektet.

Annons

Om vi har 30 procent luft i våra paket, vilket jag är helt övertygad om att vi har. Om vi skulle ta bort den luften skulle jag kunna ta bort var tredje lastbil på svenska vägar som Postnord kör. Den här luften har en miljöpåverkan, även om det kanske är väldigt lite på varje enskilt paket. Men om vi tittar på att vi kör kanske 1000 eller 2000 lastbilar på ett dygn och jag kan plocka bort 300 eller 600 av dem – den påverkan på 300 dagar om året är ju enorm, säger Peter Hesslin, e-handels- och logistikchef på PostNord, till Ehandel.

Varför börjar PostNord prata om det här nu?

Det har varit en enorm utveckling och den tillväxt i e-handeln. När man går ut på en terminal, eller till ett postombud, och faktiskt börjar titta på hur vi ska hantera volymtillväxten över åren som kommer så börjar man fundera: vad är det för något vi transporterar? När man väl börjar inse den här volymen, så är effekterna så pass stora att de är värda att verkligen ta tag i. Även för oss som transportörer har det här blivit extremt uppenbart att ”shit, här har vi ett relativt enkelt sätt att ändå påverka miljön positivt”.

"En respons på effektivitet"

PostNord visade upp en bild på hur kaotiskt det såg ut på terminalen i Toftanäs efter sortering, en helt vanlig tisdag efter Black Friday. Burarna var fyllda med paket på ett allt annat än optimalt sätt, så till den milda grad att det nästan svämmade över.

LÄS ÄVEN: Så ska Apotek Hjärtat eliminera luft i paketen: ”Rätt väg att gå”

Många reagerade väldigt frågande till hur det egentligen kunde se ut på det viset och undrade nog var PostNord har misslyckats. PostNord i sin tur menar att man har svarat upp mot trycket från e-handeln, men därför också misslyckats på miljösidan.

Det är väl ett lyckande och ett misslyckande på samma gång. Vi har pratat ganska mycket om snabbhet och den volym som finns. Hade vi behövt hantera de här volymerna manuellt hade vi nog behövt ett Ikea-varuhus istället för en terminal för att sortera de här grejerna. Det hade blivit extremt dyrt och tagit mycket längre tid.

Väldigt mycket av det här är ju en respons på effektivitet, att hålla kostnaderna nere och hålla hastigheten uppe. Sen har ju det en annan konsekvens. En del av kostnaden kanske har gått upp, vilket är själva sluttransporterna, och så finns en miljöpåverkan som är negativ i den delen av kedjan. Har vi misslyckats? Både ja och nej. Det finns två sidor av det myntet, säger Peter Hesslin.

Annons

Hur har ni hamnat här?

Det är något som har fortsatt att pågå, det är en av delarna vi inte har lagt tillräckligt med krut på att hantera och effektivisera. Det är klart som tusan att när man själv ser de här burarna i den mängden... Det väcker ju våra tankar också.

Hur stort ansvar har ni för att lösa den här frågan?

Vi har ett lika stort ansvar som alla andra, vi är ett team som måste lösa det tillsammans. Det är så pass många som är involverade i e-handeln, allt från konsumenten till handlaren till tredjepartslogistik och oss transportörer. Det är bara tillsammans som vi kan lösa det.

Vad blir nästa steg för er i det här?

Väldigt mycket handlar om den feedback vi har fått. Vi får gå tillbaka på vår kammare och diskutera den internt, vi får prata om hur vi packar de här burarna och vad kan vi göra åt det. Vi har ju tagit det här initiativet, så vi har ett ansvar att steppa upp och leda utvecklingen.

Sen tror jag att vi har väckt väldigt mycket tankar hos e-handlare, förpackningsindustrin och så vidare i dag. Så jag hoppas att när vi ses om ett antal månader igen att vi kan ha nästa nivå på diskussionen.

 

Annons